Elevers tidlige skriveudvikling
En tekstorienteret model med potentialer for differentieret skriveundervisning
DOI:
https://doi.org/10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2023i7.138202Nøgleord:
Elevtekster, Indskoling, Lingvistiske tilgange, Rasch, SkriveudviklingResumé
Mange forhold spiller en rolle for skriveudvikling set i et livsperspektiv. I ATEL-projektet (2018-2023) identificerer vi, hvordan elever gennem skolens tre første år udvider deres skriftsproglige repertoire, fra de første skriblerier til de begynder at skrive korte sammenhængende tekster (6-8 år). Konkret har vi analyseret et stort antal billedbøger skrevet af elever i Svendborg Kommune (n=803). Ved at undersøge tidlig skriveudvikling som et flerdimensionelt sprogligt fænomen hen over flere skoleår, adresserer vi et underbelyst område både nationalt og internationalt. I artiklen præsenterer vi et centralt resultat: En model for elevers typiske udvikling af skriftsproglige ressourcer. Derudover fremhæver vi, at vi kan se stor diversitet på hvert klassetrin, som kalder på en differentieret skriveundervisning. På baggrund af den nuancerede og præcise viden om skriveudvikling som den kan ses i elevers tekster, har vi udviklet undervisningsforslag og bud på formativ evaluering til brug for læreren. Vi diskuterer afslutningsvist grundlaget for udformningen af disse forslag.
Referencer
Se referencer i artiklen.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Tidsskriftet og forfatterne har ophavsret.