Elevers tidlige skriveudvikling

En tekstorienteret model med potentialer for differentieret skriveundervisning

Forfattere

  • Kristine Kabel
  • Jeppe Bundsgaard
  • Jesper Bremholm

DOI:

https://doi.org/10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2023i7.138202

Nøgleord:

Elevtekster, Indskoling, Lingvistiske tilgange, Rasch, Skriveudvikling

Resumé

Mange forhold spiller en rolle for skriveudvikling set i et livsperspektiv. I ATEL-projektet (2018-2023) identificerer vi, hvordan elever gennem skolens tre første år udvider deres skriftsproglige repertoire, fra de første skriblerier til de begynder at skrive korte sammenhængende tekster (6-8 år). Konkret har vi analyseret et stort antal billedbøger skrevet af elever i Svendborg Kommune (n=803). Ved at undersøge tidlig skriveudvikling som et flerdimensionelt sprogligt fænomen hen over flere skoleår, adresserer vi et underbelyst område både nationalt og internationalt. I artiklen præsenterer vi et centralt resultat: En model for elevers typiske udvikling af skriftsproglige ressourcer. Derudover fremhæver vi, at vi kan se stor diversitet på hvert klassetrin, som kalder på en differentieret skriveundervisning. På baggrund af den nuancerede og præcise viden om skriveudvikling som den kan ses i elevers tekster, har vi udviklet undervisningsforslag og bud på formativ evaluering til brug for læreren. Vi diskuterer afslutningsvist grundlaget for udformningen af disse forslag.

Referencer

Se referencer i artiklen.

Downloads

Publiceret

2023-06-22

Citation/Eksport

Kabel, K., Bundsgaard, J., & Bremholm, J. (2023). Elevers tidlige skriveudvikling: En tekstorienteret model med potentialer for differentieret skriveundervisning. Sammenlignende Fagdidaktik, 2023(7), 77–112. https://doi.org/10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2023i7.138202