Et internationalt STM-perspektiv på evaluering
DOI:
https://doi.org/10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2023i7.138201Nøgleord:
Formativ evaluering, Summativ evaluering, Undersøgelsesbasering, PolicyResumé
ASSIST-ME var et 4-årigt forskningsprojekt, som involverede 11 forskergrupper fra 8 europæiske lande i perioden 2013-2016. Det undersøgte, hvorledes formative og summative evalueringsmetoder kan støtte og forbedre undersøgelsesbaserede tilgange i europæisk science, teknologi og matematik uddannelser med henblik på at formulere guidelines og anbefalinger rettet mod relevante aktører. Det meget komplekse projekt var rammen om en lang række udviklingselementer, med rum for betydelig national variation, koncentreret om fire fælles forskningsspørgsmål. Artiklen beskriver hovedideerne i projektet og derefter koncentrerer sig om tre aspekter: Relationerne mellem formative og summative formål med evaluering og mulighederne for at kombinere dem, det policy-relaterede arbejde, og herunder udvælgelsen af relevante aktører, samt fremtidige forskningsspørgsmål, som udspringer af projektet.
Referencer
Se referencer i artiklen.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Tidsskriftet og forfatterne har ophavsret.