Et internationalt STM-perspektiv på evaluering

Forfattere

  • Jens Dolin
  • Jesper Bruun
  • Jan Alexis Nielsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2023i7.138201

Nøgleord:

Formativ evaluering, Summativ evaluering, Undersøgelsesbasering, Policy

Resumé

ASSIST-ME var et 4-årigt forskningsprojekt, som involverede 11 forskergrupper fra 8 europæiske lande i perioden 2013-2016. Det undersøgte, hvorledes formative og summative evalueringsmetoder kan støtte og forbedre undersøgelsesbaserede tilgange i europæisk science, teknologi og matematik uddannelser med henblik på at formulere guidelines og anbefalinger rettet mod relevante aktører. Det meget komplekse projekt var rammen om en lang række udviklingselementer, med rum for betydelig national variation, koncentreret om fire fælles forskningsspørgsmål. Artiklen beskriver hovedideerne i projektet og derefter koncentrerer sig om tre aspekter: Relationerne mellem formative og summative formål med evaluering og mulighederne for at kombinere dem, det policy-relaterede arbejde, og herunder udvælgelsen af relevante aktører, samt fremtidige forskningsspørgsmål, som udspringer af projektet.

Referencer

Se referencer i artiklen.

Downloads

Publiceret

2023-06-22

Citation/Eksport

Dolin, J., Bruun, J., & Nielsen, J. A. (2023). Et internationalt STM-perspektiv på evaluering. Sammenlignende Fagdidaktik, 2023(7), 57–76. https://doi.org/10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2023i7.138201