Om formativ evaluering af matematiske kompetencer

Forfattere

  • Tomas Højgaard
  • Mogens Niss

DOI:

https://doi.org/10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2023i7.138200

Nøgleord:

Formativ evaluering, Undervisningsformativ evaluering, Kompetence, Matematiske kompetencer, Klasserumsstudier, Fagdidaktik

Resumé

I denne artikel anlægger og udfolder vi nogle perspektiver på forholdet mellem på den ene side ’matematiske kompetencer’ og på den anden side ’evaluering’ med henblik på at diskutere formativ evaluering af matematiske kompetencer. Først fremlægger vi vores forståelse af matematiske kompetencer som fænomen og som læringsmæssig målkategori og af evaluering som didaktisk-pædagogisk aktivitet, i begge tilfælde ved at anlægge begrebsanalytiske synsvinkler. Det danner grundlag for vores bud på potentialer og udfordringer ved at bedrive evaluering af elevers matematiske kompetencebesiddelse og -udvikling. Kernen er her dels en skelnen mellem en holistisk og en atomistisk tilgang og udfordringerne i begge, dels en tilgang til evaluering med eksplicit vægt på at efterstræbe høj validitet. Derefter præsenterer og diskuterer vi eksempler på brug af den fremlagte analyse fra udvalgte forsknings- og udviklingsprojekter. Til slut sammenfatter vi de erfaringer, disse eksperimentelle aktiviteter har kastet af sig, og de anbefalinger det giver os anledning til at fremsætte.

Referencer

Se referencer i artiklen.

Downloads

Publiceret

2023-06-22

Citation/Eksport

Højgaard, T., & Niss, M. (2023). Om formativ evaluering af matematiske kompetencer. Sammenlignende Fagdidaktik, 2023(7), 37–56. https://doi.org/10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2023i7.138200