Samtidsreligion i gymnasiet - erfaringer fra feltarbejde
DOI:
https://doi.org/10.7146/rid.v5i1.23617Nøgleord:
feltarbejde, gymnasieskolen, religion BResumé
Med gymnasiereformen i 2005 blev religionsfaget kraftigt udvidet ved ikke ’bare’ at forblive et etårigt, obligatorisk fag, men ved også at give eleverne muligheden for at opgradere fra C- til B-niveau, og dermed have religion i to år og væsentligt flere timer. Som vores daværende fagkonsulent ved ministeriet, Jakob Schow-Madsen, pointerede flere gange, så skulle religion B ikke bare være ”mere af det samme”; der var mange flere timer andet år, og de skulle bl.a. bruges på teori, metode og feltarbejde. I læreplanen står der bl.a. direkte, at ”der skal indgå udadrettede aktiviteter som ekskursion og feltarbejde i undervisningen” og lidt mere vidtløftigt: ”[faget] bidrager til at udvikle elevernes studiekompetence ved faglig fordybelse og selvstændig anvendelse af religionsfaglig teori og metode”. Denne artikel ser på erfaringer med at bruge feltarbejde i undervisningen i gymnasieskolen.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Center for SamtidsReligion har ophavsretten til den udgivne version af tidsskriftet. Forfatteren har ophavsretten til deres egen tekst.