Karel van Mander III’s forsvundne værker og samlinger

Forfattere

  • Charlotte Christensen

DOI:

https://doi.org/10.7146/periskop.v2025i34.162510

Resumé

Kunsthistorikere beskæftiger sig i den største del af deres tid med ting, der er forsvundne eller bortrykkede fra deres oprindelige habitat. Tycho Brahes Uraniborg, Christian IV’s fornemste sal på Rosenborg, en performance af Joseph Beuys på Charlottenborg eller en hesteofring i Bjørn Nørgaards regi. De overleverede antikke skulpturer er oftest mutilerede eller hvidvaskede, altertavlerne flyttet bort fra deres kirker og deres åndelige dimension til museernes sale med selfiehorderne. Og Børsen gik op i flammer, for nu at blive erstattet af en monstrøs historieforfalskning i parcelhusstil.

Downloads

Publiceret

2025-12-04

Citation/Eksport

Christensen, C. (2025). Karel van Mander III’s forsvundne værker og samlinger. Periskop – Forum for Kunsthistorisk Debat, 2025(34), 9–23. https://doi.org/10.7146/periskop.v2025i34.162510