documenta i dansk dokumentation. En analyse af receptionen af documenta i dansk kunstkritik, 1955-1972
DOI:
https://doi.org/10.7146/periskop.v2019i21.121796Resumé
I et historisk perspektiv giver de mange anmeldelser, reportager og debatindlæg,
som documenta har afstedkommet, anledning til at følge mødet med den
internationale samtidskunst og kunstkritikkens egen udvikling, hvilket netop
er formålet med denne artikel. Det, der kunstkritisk er skrevet om documenta udstillingen
i dansk kontekst, udgør et ret konkret og let afgrænseligt materiale
ikke bare til at undersøge documenta , men til at følge hele den kunstverden, som
formede sig i efterkrigstiden, og dens redefinering af center og periferi, måder at
udstille kunst på og tænke det samtidige. Jeg vil lægge hovedvægten på receptionen
af de tidlige udgaver, da udviklingen her er mest markant.
Til trods for et stort fokus på documenta i den internationale kunsthistorie
og 1960’erne, som en tid præget af nybrud og udvekslinger i dansk kunst, har
den historiske reception af documenta og andre internationale udstillinger i en
dansk sammenhæng været underbelyst. Alligevel er udstillingen så central for
periodens kunst og udstillingen af den, at dens danske receptionshistorie er et
noget nær nødvendigt perspektiv at have med i en forståelse af den tid, som på
mange måder har formet vore dages kunstverden og idéen om udstillingen som
samtidsbillede.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket 12 måneder efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).