Muliggørelser af det umulige - Serpentine Gallerys socialt engagerede kurateringspraksis
DOI:
https://doi.org/10.7146/periskop.v15i17.102344Resumé
På den internationale samtidskunstscene eksperimenteres der for tiden med en række nye kuratoriske metoder og institutionsmodeller. I den senere tid er flere kunstinstitutioner eksempelvis begyndt at undersøge mulighederne for på den ene side at præsentere en række midlertidige, procesorienterede og socialt engagerede kunstneriske praksisser, ligesom de på den anden side forsøger at engagere forskellige – og ofte ganske fragmenterede – offentlighedsgrupper. Sådanne kunstinstitutioner fungerer i stigende grad som sociale medieringssteder eller som det, kunstkritikeren Simon Sheikh omtaler som “the in-between, the mediator, interlocutor, translater and meeting place between art production and the conception of its ‘public’”.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket 12 måneder efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).