Skal man være nørd for at blive dygtig fysikstuderende?
PDF

Citation/Eksport

Bentzen, A. (2017). Skal man være nørd for at blive dygtig fysikstuderende?. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (4). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36523

Resumé

Artiklen tager afsæt i undertegnedes igangværende kvalitative undersøgelse på et bachelorstudium for
fysikstuderende. Udgangspunktet er at nyankomne fysikstuderende skal lære meget andet end fysik.
Det er antagelsen at disse læreprocesser er karakteriseret ved dilemmaer, kampe og forhandlinger af
positioner. Et dilemma er at de fysikstuderende er knyttet til kategorien nørd, hvilket er en position de
studerende vedvarende forholder sig til i en kamp om at opnå adgang til positionen som dygtig fysikstuderende. En synliggørelse af disse læreprocesser bidrager til en forståelse af hvordan nogle nyankomne fysikstuderende bliver en del af den eksisterende kultur på fysikstudiet mens andre ikke gør.

PDF