“Læser mindre og forstår mere” – om ingeniørstuderendes matematikstudievaner

Forfattere

  • Pernille Rattleff
  • Karsten Schmidt
  • Peter Munkebo Hussmann

Resumé

I denne artikel fremlægger og diskuterer forfatterne udvalgte resultater fra en empirisk undersøgelsegennemført i studieåret 2007/2008 af hvordan studerende på Danmarks Tekniske Universitet deltager i studieaktiviteter og anvender vidensresurser på det introducerende matematikkursus på civilingeniøruddannelsernes første år. I artiklen præsenterer forfatterne kort undersøgelsesdesignet og baggrunden for undersøgelsen. Videre gøres der rede for de studerendes konkrete brug af matematiklærebøgerne og de studerendes vurdering af hvilke studieaktiviteter og vidensresurser de får mest ud af og foretrækker at bruge når de skal lære matematik. Desuden beskrives udviklingen og ændringerne i de studerendes studievaner i løbet af det første studieår. I artiklen søger forfatterne således at forklarede ingeniørstuderendes matematikstudievaner og de studerendes udvikling af studiestrategier der bevirker at de studerende i løbet af kurset i højere grad tilegner sig den matematik de har brug for at lære, på anden vis end ved læsning af de officielle matematiklærebøger. In this article, the authors present and discuss selected results from an empirical study from 2007/2008. The study concerned how engineering students take part in study activities and make use of knowledge resources during the introductory first year course on mathematics at the Technical University of Denmark. The background for, and design of, the study is briefly presented. The students’ use of textbooks is described along with the students’ evaluation of their learning outcome from their participation in study activities and use of knowledge resources; which do the students make the most of, and which do they prefer when they study and learn mathematics? The development and change of the students’ study habits during the course is described. The authors demonstrate how engineering students’ study habits change due to the students’ development of study strategies where the students learn the math they need, via other means than the official textbooks.

Downloads

Publiceret

2009-09-07

Citation/Eksport

Rattleff, P., Schmidt, K., & Hussmann, P. M. (2009). “Læser mindre og forstår mere” – om ingeniørstuderendes matematikstudievaner. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (3). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36228

Nummer

Sektion

Artikler