Udfordringer og muligheder i netbaseret undervisning
PDF

Citation/Eksport

Jensen, M. B. (2011). Udfordringer og muligheder i netbaseret undervisning. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (1). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36122

Resumé

Med udgangspunkt i virtuelgalathea3.dk viser vores undersøgelse af læreres holdninger tilog brug af webmediet, at lærere bruger websider netdistribueret frem for netbaseret, dvs. at lærernegår til websider som en stor database, de kan søge efter materiale på, men ikke som udgangspunkt forundervisningen, hvor det er elevarbejdet foran computeren på websiden, der er i fokus. Den netbaseredearbejdsmetode kræver et skifte i lærernes måde at gå til websider på, og kræver at producenterne fårnogle web-didaktiske redskaber, som gør, at de kan udvikle websider der er gode at bruge netbaseret,og som udnytter webmediets muligheder optimalt i forhold til elevernes måder at lære på. With basis in virtuelgalathea3.dk, our study of teachers’ attitudes towards anduse of the internet shows that teachers use websites netdistributed instead ofnetbased, which means that they use websites as a big database where they canlook for material, but not as a basis for teaching, where it is the students workon the websites in front of the computers that is the focus. The netbased way ofworking will require a change in the way teachers use websites, and requires thatthe makers of websites achieve proper web-didactic tools, which can be used todevelop websites that are optimal for using the netbased way, and which usesthe possibilities of the webmedia to its fullest, with regards to the different waysin which pupils learn.
PDF