Deltagelsesformer ved Naturfagsmaraton blandt elever i en 6. klasse

Forfattere

  • Karen E. Andreasen Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet

Resumé

Naturfagsmaraton, hvor folkeskoleelever i 5. og 6. klasse dyster mod hinanden i løsningen af naturvidenskabelige problemer, er blevet en populær aktivitet på skoler i Danmark. Aktiviteten er baseret på elevers samarbejde om problemløsning og løber over flere måneder. I artiklen sættes der fokus på betingelserne for den faglige læreproces i tilknytning til opgaveløsningen. På baggrund af et empirisk studie og med inddragelse af læringsteoretikeren Etienne Wengers teori om læring i praksisfællesskaber diskuteres dette med fokus på begrebet deltagelse. Analysen viser at der ved opgaveløsningen opstår mange forskellige deltagelsesformer der spiller en rolle for den faglige læring.

Downloads

Publiceret

2013-09-04

Citation/Eksport

Andreasen, K. E. (2013). Deltagelsesformer ved Naturfagsmaraton blandt elever i en 6. klasse. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (3). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/35967

Nummer

Sektion

Artikler