Resumé
Abstract: I denne artikel beskrives en æstetisk tilgang til naturfagsundervisning som kan bidrage til at fremme bæredygtige holdninger og værdier. Jeg tager udgangspunkt i at eksisterende undervisning i bæredygtighed hidtil har manglet mere fokus på hvordan denne kan være transformativ, dvs. hvordan undervisningen kan hjælpe eleverne med at se på verden med nye øjne der styrker deres tilknytning til naturen og giver lyst til at handle. Jeg diskuterer derefter hvordan et samspil mellem nye indsigter i naturæstetik og æstetiske aspekter af naturvidenskaben kan fremme et mere omsorgsfuldt forhold til naturen. I tredje del af artiklen giver jeg forslag til hvordan disse idéer kan anvendes i undervisningen.
Jeg præsenterer en didaktisk model for æstetiske læreprocesser i naturfag, opsummerer en række metodiske overvejelser fra litteraturen om indgangsvinkler til æstetikken og skitserer nogle konkrete naturfaglige cases der kobler æstetik, bæredygtighed og naturomsorg.
Referencer
Abbati, M. (2019). Communicating the Environment to Save the Planet: An Innovative Journey into Eco-Communication. Springer.
Almers, E. (2013). Pathways to Action Competence for Sustainability – Six Themes. The Journal of Environmental Education, 44(2), 116‑127. https://doi.org/10.1080/00958964.2012.719939
Andersen, A.C. (red.) (2020). Naturvidenskabens ABC – 10 grundlæggende naturvidenskabelige erkendelser. Børne- og Undervisningsministeriet. https://emu.dk/sites/default/files/2020‑09/Naturvidenskabens%20ABC_3.udgave_sep20_web.pdf
Brady, E. (2010). Ugliness and Nature. Enrahonar, 45, 27‑40. https://doi.org/10.5565/rev/enrahonar.217.
Brodersen, P., Hansen, T.I. & Ziehe, T. (2015). Oplevelse, fordybelse og virkelyst – noter til æstetik i undervisningen. Hans Reitzels Forlag.
Christiansen, L. (1980). Naturfilosofi. Gad.
Curie, M. (1921). The Discovery of Radium. Project Gutenberg (ebook 2020). https://www.gutenberg.org/files/61622/61622-h/61622-h.htm.
Curie, E. (1938). Madame Curie: A Biography. William Heinemann Ltd. https://ia802606.us.archive.org/4/items/madamecurie035051mbp/madamecurie035051mbp.pdf
Darwin, C. (1859). On the Origin of Species. John Murray.
Edlev, L.T. (2015). Natur og miljø i pædagogisk arbejde (3. udgave). Munksgaard.
Ensianblåfugl. (2023, 7. oktober). Danske natur. http://www.danske-natur.dk/alcon.htm
Gruenewald, D.A. (2003). The Best of Both Worlds: A Critical Pedagogy of Place. Educational Researcher, 32(4), 3‑12. https://doi.org/10.3102/0013189X032004003
Hadzigeorgiou, Y. (2016). Imaginative Science Education. Springer.
Hadzigeorgiou, Y., Kampouropoulou, M. & Fokiali, P. (2015). The Aesthetic Appreciation of Nature in School Science Education: How Science Learning Can Help Raise Environmental Awareness. Creative Education, 6(8), 745‑752. http://doi.org/10.4236/ce.2015.68077
Hartmeyer, R. & Præstholm, S. (2021). Børns naturdannelse. Naturen i barnet – barnet i naturen. Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Københavns Universitet.
Husted, M. (2019). Kærlighed som modstand – om genstridighed i pædagogik for bæredygtighed. Forskning og forandring, 2(2), 84‑104. https://doi.org/10.23865/fof.v2.1526
Ivanova, M. (2017). Poincaré’s Aesthetics of Science. Synthese, 194(7), 2581‑2594. https://doi.org/10.1007/s11229‑016‑1069‑1
Johnson, S. (2017). Forsker: Regnorme er vigtigere end pandaer. https://videnskab.dk/naturvidenskab/forsker-regnorme-er-vigtigere-end-pandaer/
Jónsson, Ó.P. & Macdonald, A. (2021). Pack for Sustainability: Navigating through Uncharted Educational Landscapes. Sustainability, 13(24), 13555. https://doi.org/10.3390/su132413555
Laugesen, M.H.-L. (2021). “Der er følelser i det” – om bæredygtighedsundervisningens sanseligtaffektive dimension. Liv i Skolen, 23(4), 64‑73. https://findresearcher.sdu.dk/ws/portalfiles/portal/197436755/Laugesen_22Der_er_f_lelser_i_det_22_2021_.pdf
Laugesen, M.H.-L. & Lysgaard, J.A. (2022). Uddannelse for bæredygtig udvikling: Udfordringer og muligheder. EMU Danmarks Læringsportal. https://emu.dk/grundskole/paedagogik-ogdidaktik/didaktiske-tilgange/uddannelse-baeredygtig-udvikling-udfordringer
Lewis, T. (2020). ‘It always hits me hard’: how a haunting album helped save the whales. https://www.theguardian.com/environment/2020/dec/06/the-songs-that-saved-the-whales
Lindholm, M. (2018). Promoting Curiosity? Science & Education 27, 987‑1002.
Læssøe, J. (2022). Uddannelse for bæredygtig udvikling hvad omfatter det? https://verdensmaalene.cdn.prismic.io/verdensmaalene/a91dca30‑238c-4fe4-b1da-dd11e105862a_UBU+kortl%C3%A6gning.pdf
Mogensen, F. (1998). Miljøundervisning, kritisk tænkning og udvikling af handlekompetence. I: B.B. Jensen (red.), Tema: Naturfagenes didaktik. Danmarks Lærerhøjskole.
Murdoch, I. (1959). The Sublime and the Good. Chicago Review, 13(3), 42‑55. https://doi.org/10.2307/25293537
Naturfonden (Uden dato). Nye levesteder for ensianblåfugl i nationalpark Thy. https://naturfonden.dk/natur/indsats-for-ensianblaafugl-ved-vestergaard-i-nationalpark-thy/
NobelPrize (2009). Establishing Plant’s Blood Relatives. https://www.nobelprize.org/prizes/chemistry/1930/speedread/
Ojala, M. (2012). Hope and Climate Change: The Importance of Hope for Environmental Engagement among Young People. Environmental Education Research, 18(5), 625‑642. https://doi.org/10.1080/13504622.2011.637157
Orr, D. (2011). Love. I: D. Orr, Hope Is an Imperative: The Essential David Orr (s. 30‑34). Island Press.
Overview Effect. (2023, 21. juli). I Wikipedia. https://en.wikipedia.org/w/index. php?title=Overview_effect&oldid=1166621437
Pugh, K.J. & Girod, M. (2007). Science, Art, and Experience: Constructing a Science Pedagogy from Dewey’s Aesthetics. Journal of Science Teacher Education, 18(1), 9‑27. https://doi.org/10.1007/s10972‑006‑9029‑0
Reinert, A. (2011). The Blue Marble Shot: Our First Complete Photograph of Earth. The Atlantic, 12. april 2011. http://www.theatlantic.com/technology/archive/2011/04/the-blue-marbleshot-our-first-complete-photograph-of-earth/237167/
Riise, A.B. (2022). Naturfagenes bidrag til dannelse. Folkeskolen, 19. https://www.folkeskolen.dk/dannelse-folkeskolen-nr-19‑2022-naturfag/naturfagenes-bidrag-til-dannelse/4685501
Sobel, D. (1996). Beyond Ecophobia: Reclaiming the Heart in Nature Education. The Orion Society and The Myrin Institute.
Sterling, S. (2001). Sustainable Education: Re-Visioning Learning and Change. Green Books.
Stevenson, K. & Peterson, N. (2016). Motivating Action through Fostering Climate Change Hope and Concern and Avoiding Despair among Adolescents. Sustainability, 8(1), 6. https://doi.org/10.3390/su8010006
Tafalla, M. (2011). Rehabilitating the Aesthetics of Nature: Hepburn and Adorno. Environmental Ethics, 33(1), 45‑56. https://doi.org/10.5840/enviroethics20113315
UN News (27 juli, 2023). Hottest July ever signals ‘era of global boiling has arrived’ says UN chief.https://news.un.org/en/story/2023/07/1139162
UNESCO (2020). Education for Sustainable Development: A Roadmap. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374802
Verdensmål (Uden dato). Kvalitetsuddannelse. https://www.verdensmaal.org/4-kvalitetsuddannelse.
Veritasium (2012, 12. Marts). Where do trees get their mass? [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=2KZb2_vcNTg&t=46s
Zinkernagel, H. (2017). Naturvidenskabelig dannelse og æstetik. I: S.N. Larsen & J. Raahauge (red.), Dannelse på universitetet – fordringer og udfordringer (s. 98‑117). Sophia.
Zinkernagel, H. (2018). Leg og æstetik i naturvidenskab og naturfagsundervisning. I: H.H. Møller, I.H. Andersen, K.B. Kristensen & C.S. Rasmussen (red.), Leg i skolen – en antologi (s. 148‑169). Unge Pædagoger.
Zinkernagel, H. (2022). Aesthetic Motivation in Quantum Physics: Past and Present. Annalen der Physik, 534(9). 2200283. https://doi.org/10.1002/andp.202200283
Zinkernagel, H., Knudsen, L.E.D. & Thomsen, A.V. (2019). Eleverne har brug for mere leg og æstetiske oplevelser i naturfagene. Folkeskolen, 20. https://www.folkeskolen.dk/folkeskolennr-20‑2019-kronik-naturfag/eleverne-har-brug-for-mere-leg-og-aestetiske-oplevelser-i-naturfagene/336712
