Æstetik i naturfag – en vej til mere omsorg for naturen
Forside MONA 23 4
PDF

Nøgleord

Bæredygtighed
Transformativ undervisning
Undervisningsmateriale

Citation/Eksport

Zinkernagel, H. (2023). Æstetik i naturfag – en vej til mere omsorg for naturen. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 2023(4), 20. https://doi.org/10.7146/mona.v2023i4.141892

Resumé

Abstract: I denne artikel beskrives en æstetisk tilgang til naturfagsundervisning som kan bidrage til at fremme bæredygtige holdninger og værdier. Jeg tager udgangspunkt i at eksisterende undervisning i bæredygtighed hidtil har manglet mere fokus på hvordan denne kan være transformativ, dvs. hvordan undervisningen kan hjælpe eleverne med at se på verden med nye øjne der styrker deres tilknytning til naturen og giver lyst til at handle. Jeg diskuterer derefter hvordan et samspil mellem nye indsigter i naturæstetik og æstetiske aspekter af naturvidenskaben kan fremme et mere omsorgsfuldt forhold til naturen. I tredje del af artiklen giver jeg forslag til hvordan disse idéer kan anvendes i undervisningen.
Jeg præsenterer en didaktisk model for æstetiske læreprocesser i naturfag, opsummerer en række metodiske overvejelser fra litteraturen om indgangsvinkler til æstetikken og skitserer nogle konkrete naturfaglige cases der kobler æstetik, bæredygtighed og naturomsorg.

https://doi.org/10.7146/mona.v2023i4.141892
PDF

Referencer

Abbati, M. (2019). Communicating the Environment to Save the Planet: An Innovative Journey into Eco-Communication. Springer.

Almers, E. (2013). Pathways to Action Competence for Sustainability – Six Themes. The Journal of Environmental Education, 44(2), 116‑127. https://doi.org/10.1080/00958964.2012.719939

Andersen, A.C. (red.) (2020). Naturvidenskabens ABC – 10 grundlæggende naturvidenskabelige erkendelser. Børne- og Undervisningsministeriet. https://emu.dk/sites/default/files/2020‑09/Naturvidenskabens%20ABC_3.udgave_sep20_web.pdf

Brady, E. (2010). Ugliness and Nature. Enrahonar, 45, 27‑40. https://doi.org/10.5565/rev/enrahonar.217.

Brodersen, P., Hansen, T.I. & Ziehe, T. (2015). Oplevelse, fordybelse og virkelyst – noter til æstetik i undervisningen. Hans Reitzels Forlag.

Christiansen, L. (1980). Naturfilosofi. Gad.

Curie, M. (1921). The Discovery of Radium. Project Gutenberg (ebook 2020). https://www.gutenberg.org/files/61622/61622-h/61622-h.htm.

Curie, E. (1938). Madame Curie: A Biography. William Heinemann Ltd. https://ia802606.us.archive.org/4/items/madamecurie035051mbp/madamecurie035051mbp.pdf

Darwin, C. (1859). On the Origin of Species. John Murray.

Edlev, L.T. (2015). Natur og miljø i pædagogisk arbejde (3. udgave). Munksgaard.

Ensianblåfugl. (2023, 7. oktober). Danske natur. http://www.danske-natur.dk/alcon.htm

Gruenewald, D.A. (2003). The Best of Both Worlds: A Critical Pedagogy of Place. Educational Researcher, 32(4), 3‑12. https://doi.org/10.3102/0013189X032004003

Hadzigeorgiou, Y. (2016). Imaginative Science Education. Springer.

Hadzigeorgiou, Y., Kampouropoulou, M. & Fokiali, P. (2015). The Aesthetic Appreciation of Nature in School Science Education: How Science Learning Can Help Raise Environmental Awareness. Creative Education, 6(8), 745‑752. http://doi.org/10.4236/ce.2015.68077

Hartmeyer, R. & Præstholm, S. (2021). Børns naturdannelse. Naturen i barnet – barnet i naturen. Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Københavns Universitet.

Husted, M. (2019). Kærlighed som modstand – om genstridighed i pædagogik for bæredygtighed. Forskning og forandring, 2(2), 84‑104. https://doi.org/10.23865/fof.v2.1526

Ivanova, M. (2017). Poincaré’s Aesthetics of Science. Synthese, 194(7), 2581‑2594. https://doi.org/10.1007/s11229‑016‑1069‑1

Johnson, S. (2017). Forsker: Regnorme er vigtigere end pandaer. https://videnskab.dk/naturvidenskab/forsker-regnorme-er-vigtigere-end-pandaer/

Jónsson, Ó.P. & Macdonald, A. (2021). Pack for Sustainability: Navigating through Uncharted Educational Landscapes. Sustainability, 13(24), 13555. https://doi.org/10.3390/su132413555

Laugesen, M.H.-L. (2021). “Der er følelser i det” – om bæredygtighedsundervisningens sanseligtaffektive dimension. Liv i Skolen, 23(4), 64‑73. https://findresearcher.sdu.dk/ws/portalfiles/portal/197436755/Laugesen_22Der_er_f_lelser_i_det_22_2021_.pdf

Laugesen, M.H.-L. & Lysgaard, J.A. (2022). Uddannelse for bæredygtig udvikling: Udfordringer og muligheder. EMU Danmarks Læringsportal. https://emu.dk/grundskole/paedagogik-ogdidaktik/didaktiske-tilgange/uddannelse-baeredygtig-udvikling-udfordringer

Lewis, T. (2020). ‘It always hits me hard’: how a haunting album helped save the whales. https://www.theguardian.com/environment/2020/dec/06/the-songs-that-saved-the-whales

Lindholm, M. (2018). Promoting Curiosity? Science & Education 27, 987‑1002.

Læssøe, J. (2022). Uddannelse for bæredygtig udvikling hvad omfatter det? https://verdensmaalene.cdn.prismic.io/verdensmaalene/a91dca30‑238c-4fe4-b1da-dd11e105862a_UBU+kortl%C3%A6gning.pdf

Mogensen, F. (1998). Miljøundervisning, kritisk tænkning og udvikling af handlekompetence. I: B.B. Jensen (red.), Tema: Naturfagenes didaktik. Danmarks Lærerhøjskole.

Murdoch, I. (1959). The Sublime and the Good. Chicago Review, 13(3), 42‑55. https://doi.org/10.2307/25293537

Naturfonden (Uden dato). Nye levesteder for ensianblåfugl i nationalpark Thy. https://naturfonden.dk/natur/indsats-for-ensianblaafugl-ved-vestergaard-i-nationalpark-thy/

NobelPrize (2009). Establishing Plant’s Blood Relatives. https://www.nobelprize.org/prizes/chemistry/1930/speedread/

Ojala, M. (2012). Hope and Climate Change: The Importance of Hope for Environmental Engagement among Young People. Environmental Education Research, 18(5), 625‑642. https://doi.org/10.1080/13504622.2011.637157

Orr, D. (2011). Love. I: D. Orr, Hope Is an Imperative: The Essential David Orr (s. 30‑34). Island Press.

Overview Effect. (2023, 21. juli). I Wikipedia. https://en.wikipedia.org/w/index. php?title=Overview_effect&oldid=1166621437

Pugh, K.J. & Girod, M. (2007). Science, Art, and Experience: Constructing a Science Pedagogy from Dewey’s Aesthetics. Journal of Science Teacher Education, 18(1), 9‑27. https://doi.org/10.1007/s10972‑006‑9029‑0

Reinert, A. (2011). The Blue Marble Shot: Our First Complete Photograph of Earth. The Atlantic, 12. april 2011. http://www.theatlantic.com/technology/archive/2011/04/the-blue-marbleshot-our-first-complete-photograph-of-earth/237167/

Riise, A.B. (2022). Naturfagenes bidrag til dannelse. Folkeskolen, 19. https://www.folkeskolen.dk/dannelse-folkeskolen-nr-19‑2022-naturfag/naturfagenes-bidrag-til-dannelse/4685501

Sobel, D. (1996). Beyond Ecophobia: Reclaiming the Heart in Nature Education. The Orion Society and The Myrin Institute.

Sterling, S. (2001). Sustainable Education: Re-Visioning Learning and Change. Green Books.

Stevenson, K. & Peterson, N. (2016). Motivating Action through Fostering Climate Change Hope and Concern and Avoiding Despair among Adolescents. Sustainability, 8(1), 6. https://doi.org/10.3390/su8010006

Tafalla, M. (2011). Rehabilitating the Aesthetics of Nature: Hepburn and Adorno. Environmental Ethics, 33(1), 45‑56. https://doi.org/10.5840/enviroethics20113315

UN News (27 juli, 2023). Hottest July ever signals ‘era of global boiling has arrived’ says UN chief.https://news.un.org/en/story/2023/07/1139162

UNESCO (2020). Education for Sustainable Development: A Roadmap. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374802

Verdensmål (Uden dato). Kvalitetsuddannelse. https://www.verdensmaal.org/4-kvalitetsuddannelse.

Veritasium (2012, 12. Marts). Where do trees get their mass? [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=2KZb2_vcNTg&t=46s

Zinkernagel, H. (2017). Naturvidenskabelig dannelse og æstetik. I: S.N. Larsen & J. Raahauge (red.), Dannelse på universitetet – fordringer og udfordringer (s. 98‑117). Sophia.

Zinkernagel, H. (2018). Leg og æstetik i naturvidenskab og naturfagsundervisning. I: H.H. Møller, I.H. Andersen, K.B. Kristensen & C.S. Rasmussen (red.), Leg i skolen – en antologi (s. 148‑169). Unge Pædagoger.

Zinkernagel, H. (2022). Aesthetic Motivation in Quantum Physics: Past and Present. Annalen der Physik, 534(9). 2200283. https://doi.org/10.1002/andp.202200283

Zinkernagel, H., Knudsen, L.E.D. & Thomsen, A.V. (2019). Eleverne har brug for mere leg og æstetiske oplevelser i naturfagene. Folkeskolen, 20. https://www.folkeskolen.dk/folkeskolennr-20‑2019-kronik-naturfag/eleverne-har-brug-for-mere-leg-og-aestetiske-oplevelser-i-naturfagene/336712