Dunkel pædagogik i tværfagligt samspil

Forfattere

  • Martin Hauberg-Lund

Resumé

Abstract: For grundskolelærere kan elevfølelser ofte opleves som et besværligt og udfordrende element i undervisningen. Mange lærere oplever desuden ikke at have de fornødne lærerfaglige og relationelle kompetencer til at gå ind i elevernes følelser sammen med dem på fagligt meningsfulde måder. Denne artikel argumenterer imidlertid for, at der er store pædagogiske potentialer i netop at arbejde intentionelt og målrettet med sanselig-følelsesmæssigt aktiverende undervisning – ikke mindst når det kommer til at sikre kvaliteten af klima-, miljø- og bæredygtighedsundervisning. Artiklen gennemgår et håndgribeligt case-eksempel på dunkel pædagogik i tværfaglig kontekst for at illustrere denne overordnede didaktiske pointe.

Publiceret

2023-12-06

Citation/Eksport

Hauberg-Lund, M. (2023). Dunkel pædagogik i tværfagligt samspil. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 2023(4). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/141891

Nummer

Sektion

Artikler