Dunkel pædagogik i tværfagligt samspil
Forside MONA 23 4
PDF

Nøgleord

Sanser
Følelser
Bæredygtighedsundervisning
Grundskole

Citation/Eksport

Hauberg-Lund, M. (2023). Dunkel pædagogik i tværfagligt samspil. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 2023(4), 21. Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/141891

Resumé

Abstract: For grundskolelærere kan elevfølelser ofte opleves som et besværligt og udfordrende element i undervisningen. Mange lærere oplever desuden ikke at have de fornødne lærerfaglige og relationelle kompetencer til at gå ind i elevernes følelser sammen med dem på fagligt meningsfulde måder. Denne artikel argumenterer imidlertid for, at der er store pædagogiske potentialer i netop at arbejde intentionelt og målrettet med sanselig-følelsesmæssigt aktiverende undervisning – ikke mindst når det kommer til at sikre kvaliteten af klima-, miljø- og bæredygtighedsundervisning. Artiklen gennemgår et håndgribeligt case-eksempel på dunkel pædagogik i tværfaglig kontekst for at illustrere denne overordnede didaktiske pointe.

PDF

Referencer

Bang, P. (1998). Natur og udeliv med børn. Forlaget Børn og Unge.

Bostad, I. & Hessen, D.O. (2019). Learning and Loving of Nature in the Anthropocene: How to Broaden Science with Curiosity and Passion. Studier i Pædagogisk Filosofi, 8(1), 28‑42.

Chawla, L. (1998). Significant Life Experiences Revisited: A Review on Research on Sources of Environmental Sensitivity. Environmental Education Research, 4(4), 369‑382

Jensen, B.B. & Schnack, K. (2006). The Action Competence Approach in Environmental Education. Environmental Education Research, 3(2), 471‑486.

Jørgensen, N.J. (2020). Bæredygtighed og global ulighed som pædagogisk udfordring. I: Jørgensen, N.J. & Lysgaard, J.A. (red.), Bæredygtighedens pædagogik – forskningsperspektiver og eksempler fra praksis (s. 159‑174). Frydenlund.

Krogh, L.B. (2022). Naturfaglig dannelse. Aarhus Universitetsforlag.

Laugesen, M.H.-L. (2023). Dunkel pædagogik i gymnasieskolen. Fodspor i evigheden: Bæredygtighed, pædagogik og dannelse. Systime. 41‑49

Laugesen, M.H.-L. (2020). Tænkning i planetens skygge – Eugene Thacker og kosmisk pessimisme. Paradoks – tidsskrift for filosofi og teori. https://paradoks.nu/2020/08/27/taenkningi-planetens-skygge-eugene-thacker-og-kosmisk-pessimisme/

Laugesen, M.H.-L. (2017). Vi lever på en planet, som ikke giver en fuck – interview med Eugene Thacker. Baggrund. https://baggrund.com/2017/10/27/en-planet-som-ikke-giver-en-fuckeugene-thacker/

Laugesen, M.H.-L., Lysgaard, J. & Fjeldsted, K.L. (2017). Spekulativ realisme – en introduktion. Nyt fra samfundsvidenskaberne.

Lysgaard, J., Bengtsson, S. & Laugesen, M.H.-L. (2019). Dark Pedagogy: Education, Horror and the Anthropocene. Palgrave.

Meillassoux, Q. (2009). After Finitude: An Essay on the Necessity of Contingency. Continuum

Misfeldt, M. (2022). Matematik med mening. Aarhus Universitetsforlag.

Negt, O. (2020). Dannelse og demokrati. Frydenlund.

Næss, A. (1989). Ecology, Community and Lifestyle: Outline of an Ecosophy. Cambridge University Press.

Orr, D. (1992). Ecological Literacy: Education and the Transition to a Postmodern World. State University of New York Press.

Orr, D. (2011). Hope Is an Imperative: The Essential David Orr. Island Press.

Strarup, M. (red.) (2023). Fodspor i evigheden – bæredygtighed, pædagogik og dannelse. Systime.

Tanner, T. (1980). Significant Life Experiences: A New Research Area in Environmental Education. The Journal of Environmental Education 11(4), 20‑24.

UVM (2020). Bekendtgørelse om formål, kompetencemål, færdigheds- og vidensområder og opmærksomhedspunkter for folkeskolens fag og emner (Fælles Mål). Retsinformation. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/1217