Integration af fysik og kemi i den naturvidenskabelige studieretning

Forfattere

  • Hanne Krøyer
  • Jesper Munk Jensen

Resumé

Mange undervisere uanset niveau oplever at deres elever ikke selv er i stand til at skabe transfer mellem relaterede fag. Eleverne er ikke i stand til at anvende viden opnået i et fag i et andet relateret fag som fx fagene fysik og kemi. Desuden har man i undervisningssektoren haft en forventning om at fagene fysik og kemi helt naturligt og uden større besvær kan lave tværfaglige samarbejder på de gymnasiale uddannelser. Denne forventning har vi bl.a. fra folkeskolens fysik/kemi-fag. Men på STX, hvor fagene netop udfoldes hver for sig, ligger sådanne samarbejder ikke altid lige for. I dette projekt har vi forsøgt dels at afdække nogle af de forhindringer der er for sådanne tværfaglige samarbejder, dels at finde måder hvorpå vi kan styrke det tværfaglige samarbejde og skabe større transfer mellem fagene.

Downloads

Publiceret

2018-12-04

Citation/Eksport

Krøyer, H., & Jensen, J. M. (2018). Integration af fysik og kemi i den naturvidenskabelige studieretning. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 2018(4), 93–102. Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/111340

Nummer

Sektion

Temabidrag