Særnummer: Undervisning i matematik til elever med særlige behov

Der er stadig en stor gruppe elever som ikke gives mulighed for at kunne deltage aktivt i matematik. Størrelsen af denne gruppe ser desværre ud til at være voksende gennem de senere år.

Det centrale er dog at forsknings- og udviklingsprojekter viser at der kan gøres noget for denne gruppe elever. Derfor er behovet for at mødes i en nordisk kontekst stadig centralt og måske vigtigere end nogensinde.

The eleventh Conference of The Nordic Research Network on Special Needs Education in Mathematics (NORSMA 11) blev afholdt den 23.-24. november 2023. Det var med deltagelse af forskere og lærere fra Sverige, Norge, Finland, Grønland, USA, Island, Belgien og naturligvis Danmark.

At vi for 11. gang samledes på tværs af landene for at vidensdele og præsentere vores perspektiver inden for feltet special needs education in mathematics, gav muligheder for igen at skabe et fælles nordisk perspektiv på feltet. Ligesom de tidligere konferencer behandlede NORSMA 11 vigtige spørgsmål inden for matematik, specialundervisningspolitik og praksis i alle de nordiske lande. Teorier, empiriske resultater og erfaringer fra praksis blev præsenteret, herunder både resultater fra allerede afsluttede udviklings- og forskningsprojekter og erfaringer fra igangværende arbejde.

Overordnet bidrog alle indlæg, præsentationer og diskussioner til de grundlæggende spørgsmål som: Hvad menes der med specialundervisning i matematik? Hvordan karakteriserer man det at være i vanskeligheder i matematik? Og hvordan skaber/udvikler vi en matematikundervisning hvor alle får mulighed for at deltage og bidrage?

Keynote-speakerne på konferencen var:

Professor Marie-Pascale Noël (Belgien) hvis oplæg havde titlen Research on People With Dyscalculia: What Do We Know and Where Should We Go? Oplægget tog afsæt i en gennemgang af dyskalkuli, hvad kendetegnene er, og hvordan der kan arbejdes med denne elevgruppe.

Professor David C. Gearys (USA) oplæg havde titlen Early Development of Number Knowledge: Identifying Risk of Learning Disability. Oplægget tog afsæt i Gearys egen forskning med særligt fokus på den tidlige talindlæring.

Professor Anette Baggers (Sverige) oplæg havde titlen The Mathematics Is MInE Project. Projektet MInE (Mathematics Education for Inclusion and Equity) behandler begreber for inklusion og ligeværd og diskuterer hvordan et inkluderende undervisningsmiljø i matematik kan skabes i en svensk kontekst.

Professor Helena Skyt Nielsens (Danmark) oplæg havde titlen Effects of Mathematical Skills on Labour Market Outcomes and Life Conditions. Altså hvilke konsekvenser matematikvanskeligheder kan få for eleverne videre i deres livsbane, fx når det gælder valg af uddannelse.

Alle fire foredrag er videooptaget og kan findes på NCUM’s hjemmeside. Som det fremgår, er det særlige ved NORSMA-konferencen netop at det multidisciplinære felt bliver præsenteret med bidrag fra psykologiske, pædagogiske og didaktiske perspektiver inden for feltet samt forskellige aldersgrupper fra førskolen, skolen og ungdomsuddannelserne på konferencen. Det er det der gør konferencen unik og relevant i en international kontekst, og der er stor interesse for gensidig information og inspiration på tværs af de nordiske lande.

Ligesom ved foregående NORSMA-konferencer var der tilknyttet en Lærernes Dag med tre plenumforedrag og otte workshops med oplægsholdere fra Belgien, Norge og Danmark.

Efter konferencen blev de deltagere som havde holdt oplæg, tilbudt at formidle og uddybe i artikelform, som en fastholdelse af deres viden og erfaringer. Det er disse artikler der er indholdet i dette særnummer af MONA. Det blev til 12 artikler med meget forskellige perspektiver på feltet; men samlet nuancerer og bidrager de til en fællesgjort viden der forhåbentlig vil give mulighed for at skabe nye refleksioner og nye diskussioner som vi alle kan blive klogere af. Alle artikelbidrag har været gennem review organiseret af NORSMA-redaktionen: Pia Tonnesen, Pernille Ladegaard Pedersen og Lena Lindenskov.

Tak til alle konferencedeltagere på NORSMA 11 og en særlig tak til alle bidragsydere til dette særnummer.

På vegne af de danske repræsentanter for NORSMA,

Pia Tonnesen, Pernille Ladegaard Pedersen og Lena Lindenskov