Reklamen som pastiche. Om Dansk Sygeplejeråds annoncekampagne efteråret 1986

Authors

  • Gunhild Agger

DOI:

https://doi.org/10.7146/mediekultur.v5i10.808

Abstract

Der er flere og flere medieproducenter, der anser modtagerne for at besidde en vis tekstuel intelligens. Fra detektivpasticher som Dick Spanner og Batman over den konstant genreparodierende "Moon- lighting" (De heldige helte) til Poul og Nulles respektløse faktion "I sandhedens Tjeneste" leges der med betydningsdannelsen. Seerne/læserne indbydes til selv at spille ping-pong med billeder og tekst. Gunhild Agger analyserer her denne tendens, sådan som den kom- mer til udtryk inden for reklamen: Anker Jørgensen som James Bond, og kondomer til Prinsessen på Ærten! Mest indgående beskæftiger hun sig med Dansk Sygeplejeråds brug af myten om sygeplejersken i en annoncekampagne op mod overenskomstforhandlingerne i 1987. Gunhild Agger nøjes ikke med en indholdsanalyse af annoncerne, men beskriver hele kampagnen: Dansk Sygeplejeråds hensigter med frem- stødet, kampagnens lancering over for den tre-dobbelte målgruppe, læsernes formodede reception, og kampagnens politiske og holdnings- mæssige effekter.

Downloads

Published

1989-03-27

How to Cite

Agger, G. (1989). Reklamen som pastiche. Om Dansk Sygeplejeråds annoncekampagne efteråret 1986. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 5(10), 19 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v5i10.808