Semiologi i den kvalitative pretest af reklamefilm
DOI:
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v5i10.806Abstract
Semiologi, kunstteori og æstetisk teori er traditionelt hjemmehørende i den analyse, der finder sted "post festum" - i værkanalysen af kunstnerisk produktion eller i indholdanalysen af massekommunikation. Tilsvarende har psykologien i bred forstand været den herskende tilgang til analysen af reklamer, både hvad angår kvantitative og kvalitative indholdsaspekter. Spørgsmålet er imidlertid om denne opdeling ikke er mere traditionelt bestemt end egentlig hensigtsmæssig? Om reklameforskningen ikke kan drage nytte af æstetisk teori, tegnteori - og massekommunikationsforsk- ningen af psykologien? I disse år ser vi tiltag, der arbejder på oplødning af disse traditionelle skel. Vi ser tilnærmelser mellem de såkaldte kvantitative og kvalitative paradig- mer. Vi ser tilnærmelser mellem den ikke-kommercielle og kommercielle massekommunikationsforskning, som synes frugtbare. I artiklen gør Christian Alsted rede for hvordan områder som semiologi, kunstteori og æstetisk teori inddrages i den praktiske pretest af relkame- film. Artiklen sluttes med en fyldig bibliografi over danske og udenlandske publikationer inden for Marketing and Semiotics.Downloads
Published
1989-03-27
How to Cite
Alsted, C. (1989). Semiologi i den kvalitative pretest af reklamefilm. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 5(10), 17 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v5i10.806
Issue
Section
Articles
License
Copyright Author and Journal.
Articles published after January 1 2024 are licensed under CCBY 4.0.
Articles published until December 31 2023 are licensed under CCBYNCND.
Articles submitted to MedieKultur should not be submitted to or published in other journals.