Tegnlæsning - Tegngivning. Bemærkninger om semiologi og markedsføring
DOI:
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v5i10.804Abstract
Med udgangspunkt i et konkret eksempel fra den virkelige verden - en politirazzia - viser Peter Larsen, hvordan de denotative og konnotative niveauer bruges i tegngivningne som led i en markedsføring, og hvorfor tegnlæsningne har brug for semiologien. Hvis den skal nå bag om over- fladen til en kritisk forståelse af, hvad der er på færde. Peter Larsen opridser tegnlæsningens hvistorie gennem de sidste 100 år og disku- terer tegngivningen som fænomen i relation til "moderniteten". Endelig giver Peter Larsen et bud på, hvorfor reklamebranchen pludselig er blevet interesseret i semiologiens projekt, og påpeger faren for at dens (altså semiologiens) kritiske potentiale dermed opsuges.Downloads
Published
1989-03-27
How to Cite
Larsen, P. (1989). Tegnlæsning - Tegngivning. Bemærkninger om semiologi og markedsføring. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 5(10), 16 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v5i10.804
Issue
Section
Articles
License
Copyright Author and Journal.
Articles published after January 1 2024 are licensed under CCBY 4.0.
Articles published until December 31 2023 are licensed under CCBYNCND.
Articles submitted to MedieKultur should not be submitted to or published in other journals.