Tegnlæsning - Tegngivning. Bemærkninger om semiologi og markedsføring

Authors

  • Peter Larsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/mediekultur.v5i10.804

Abstract

Med udgangspunkt i et konkret eksempel fra den virkelige verden - en politirazzia - viser Peter Larsen, hvordan de denotative og konnotative niveauer bruges i tegngivningne som led i en markedsføring, og hvorfor tegnlæsningne har brug for semiologien. Hvis den skal nå bag om over- fladen til en kritisk forståelse af, hvad der er på færde. Peter Larsen opridser tegnlæsningens hvistorie gennem de sidste 100 år og disku- terer tegngivningen som fænomen i relation til "moderniteten". Endelig giver Peter Larsen et bud på, hvorfor reklamebranchen pludselig er blevet interesseret i semiologiens projekt, og påpeger faren for at dens (altså semiologiens) kritiske potentiale dermed opsuges.

Downloads

Published

1989-03-27

How to Cite

Larsen, P. (1989). Tegnlæsning - Tegngivning. Bemærkninger om semiologi og markedsføring. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 5(10), 16 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v5i10.804