I folkets tjeneste - Om prætest og TV-seere som målgruppe

Authors

  • Mette Davidsen-Nielsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/mediekultur.v12i24.1058

Abstract

Målgruppetænkning er i disse år ved at finde vej til Europas public ser- vice institutioner, der hermed begiver sig ind på et gebet, som de mere kampagneorienterede dele af kommunikationskampagnen længe har betrådt. Med det naturvidenskabelige faktaprogram JANUS som case beskriver Mette Davidsen-Nielsen de muligheder og problemer, som kvalitative prætest giver de programproducerende dele af en public ser- vice institution i multikanalsamfundet, som supplement til de informationer, man løbende får gennem seertalsmålinger. Ved rekruttering af respon- denter til fokusgruppeinterviews om dette program har DR´s Medieforsk- ning i stedet for demografiske kriterier benyttet livsværdisegmenterings- metoden RISC, som præsenteres og diskuteres i Henrik Dahls artikel i dette nummer. Mette Davidsen-Nielsens artikel kan derfor ses som et bud på, hvordan denne metode kan bruges ikke blot inden for markeds- føring, men også inden for anvendelsesorienteret medieforskning.

Downloads

Published

1996-09-02

How to Cite

Davidsen-Nielsen, M. (1996). I folkets tjeneste - Om prætest og TV-seere som målgruppe. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 12(24), 7 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v12i24.1058