Sociologi og målgruppe. Nogle erfaringer med at operationalisere Bourdieu
DOI:
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v12i24.1056Abstract
Den franske sociolog Pierre Bourdieu har været em af mediefor- skernes største guruer siden midten af 1980´erne. Hans centrale begreber "habitus", "kapital", "smag" og "praksis" er belvet brugt og misbrugt af forskere og studerende, der havde brug for en ram- me, der kunne forklare sammenhængen mellem klasse, socialisia- tion og menneskers mangfoldige adfærd på det mediekulturelle om- råde. Bourdieus appel har bl. a. bestået i, at han konsekvent har bestræbt sig på ikke at falde i nogen af de traditionelle sociologiske grøfter: subjektivisme/objektivisme, determinisme/voluntarisme, osv. Samtidig er der inden for den kommercielle medieforskning opstået en voksende skepsis over for de klassiske demografiske faktorers forklaringskraft i forhold til f.eks. markedsføring. I stedet har man udviklet analysemodeller, der i første omgang udelukkende katego- riserer mennesker ud fra deres livsværdier (f.eks. den såkaldte RISC-model). Sociologen Henrik Dahl har i en årrække været fas- cineret af de slående ligheder mellem Bourdieus teorier og RISC- analysen. I denne artikel fremlægger han for første gang sit arbejde med at sammentænke disse tilgange teoretisk og empirisk. Efter en præsentation af RISC-analysen gennemprøves den i forhold til Bour- dieus nøglebegreber. Desuden sætter artiklen med rammende ka- rakteristikker nutidigt dansk kød og blod på den Bourdieuske kultur- analyse, hvis anvendelse i en dansk sammenhæng hidtil har været begrænset af dens oprindelse i 1960´ernes Frankrig.Downloads
Published
1996-09-02
How to Cite
Dahl, H. (1996). Sociologi og målgruppe. Nogle erfaringer med at operationalisere Bourdieu. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 12(24), 15 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v12i24.1056
Issue
Section
Articles
License
Copyright Author and Journal.
Articles published after January 1 2024 are licensed under CCBY 4.0.
Articles published until December 31 2023 are licensed under CCBYNCND.
Articles submitted to MedieKultur should not be submitted to or published in other journals.