Sociologi og målgruppe. Nogle erfaringer med at operationalisere Bourdieu

Authors

  • Henrik Dahl

DOI:

https://doi.org/10.7146/mediekultur.v12i24.1056

Abstract

Den franske sociolog Pierre Bourdieu har været em af mediefor- skernes største guruer siden midten af 1980´erne. Hans centrale begreber "habitus", "kapital", "smag" og "praksis" er belvet brugt og misbrugt af forskere og studerende, der havde brug for en ram- me, der kunne forklare sammenhængen mellem klasse, socialisia- tion og menneskers mangfoldige adfærd på det mediekulturelle om- råde. Bourdieus appel har bl. a. bestået i, at han konsekvent har bestræbt sig på ikke at falde i nogen af de traditionelle sociologiske grøfter: subjektivisme/objektivisme, determinisme/voluntarisme, osv. Samtidig er der inden for den kommercielle medieforskning opstået en voksende skepsis over for de klassiske demografiske faktorers forklaringskraft i forhold til f.eks. markedsføring. I stedet har man udviklet analysemodeller, der i første omgang udelukkende katego- riserer mennesker ud fra deres livsværdier (f.eks. den såkaldte RISC-model). Sociologen Henrik Dahl har i en årrække været fas- cineret af de slående ligheder mellem Bourdieus teorier og RISC- analysen. I denne artikel fremlægger han for første gang sit arbejde med at sammentænke disse tilgange teoretisk og empirisk. Efter en præsentation af RISC-analysen gennemprøves den i forhold til Bour- dieus nøglebegreber. Desuden sætter artiklen med rammende ka- rakteristikker nutidigt dansk kød og blod på den Bourdieuske kultur- analyse, hvis anvendelse i en dansk sammenhæng hidtil har været begrænset af dens oprindelse i 1960´ernes Frankrig.

Downloads

Published

1996-09-02

How to Cite

Dahl, H. (1996). Sociologi og målgruppe. Nogle erfaringer med at operationalisere Bourdieu. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 12(24), 15 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v12i24.1056