#Bookstagram. Bogkultur blandt teenagere og kulturarvsinstitutioner på Instagram
DOI:
https://doi.org/10.7146/mag.v29i1.66969Abstract
Det sociale medie Instagram er specielt kendt for talrige selfies, madbilleder og solnedgange. Men på Instagram er der også en særlig sfære med billeder, der vidner om en online bogkultur. Bag hashtagget #bookstagram gemmer sig et fællesskab for bogelskere med mere end 2,7 mio. billeder, der på den ene eller anden måde afbilleder bøger eller har relation til læsekultur. Nogle instagrambrugere har specialiseret sig som bookstagrammers, hvor de udelukkende poster billeder af bøger og læsning. Bookstagrammerne er ofte teenagere eller unge under 25 år, og hovedparten er kvinder. Mange af disse books only-profiler giver et indblik i en ung, iscenesat læsekultur, hvor man bliver inviteret ind i teenageværelset og følger bloggerens læsevaner. Som bookstagrammer opbygger bloggeren en særlig identitet, og mange italesætter sig selv som bibliofil, nørd, bogelsker eller læser.