At fotografere håbet. Joakim Eskildsens værker
DOI:
https://doi.org/10.7146/mag.v29i1.66970Resumé
”Håbets fotograf” blev Joakim Eskildsen kaldt i Information juni 2015. Det var kunstkritikeren Rune Gade, der med dette udtryk satte fingeren på den optimisme, som karakteriserer kunstneren Eskildsens billeder. Ordene faldt i en anmeldelse af Det Nationale Fotomuseums udstilling “En verden jeg kan tro på”, og anmeldelsen var illustreret med et smukt fotografi af to børn på vej ud fra skyggen under et træ. Børnene har ryggen til fotografen, der betragter dem fra sin position inde under træet, hvis grene hænger helt til jorden. Lyset spiller i de tynde forårsblade i tusindvis af grønne nuancer, og de to børn løfter bladhanget til side, så de kan træde ud i solen med hinanden. Fotografiet er fra Eskildsens serie Home Works. Det er en parafrase over W. Eugene Smiths berømte fotografi “The Walk to Paradise Garden”, der på en næsten identisk måde viser to børn på vej ud i en lysning hånd i hånd.