Den Ontologiske Vending i Antropologi og Science and Technology Studies
DOI:
https://doi.org/10.7146/stse.v7i2.135229Abstract
Formålet med artiklen er at afsøge, hvad videnskabs-, og teknologi-studier eller Science and Technology Studies (STS) tilbyder humaniora og samfundsvidenskaberne med det nybrud, der er blevet kaldt den ontologiske vending. Med udgangspunkt i en beskrivelse af den ontologiske vending i antropologi og STS, defineres vendingen som en særlig interesse for verdens beskaffenhed, og for spørgsmålet om hvordan man forholder sig analytisk til det, som findes, velvidende at det værende også tilvejebringes gennem analyse. Den ontologiske vending markerer grænsen for et diskussionsrum, der spænder over flere fagområder. I artiklen gennemgår jeg aktuelle positioner i diskussionen og identificerer praktiske konsekvenser, der følger af interessen for ontologi. Jeg konkluderer, at et ontologisk studie er kendetegnet ved opmærksomhed på processer, hvor igennem teori og empiri påvirker hinanden i et omfang, så man ikke længere kan udgrænse teorien som en forklaringsmodel. Dermed bliver begreber markeringer af et teoretisk udgangspunkt snarere end arkimediske fikspunkter i analysen. I ontologiske studier indgår det deskriptive og det normative i en vekselvirkning og rejser det uundgåelige spørgsmål: Hvad kan jeg sige, og hvad vil jeg sige på baggrund af det nærværende empirisk-teoretisk materiale? Artiklen giver eksempler på ontologiske studier og illustrerer gennem eksemplerne hvordan den ontologiske vending udfordrer grænser mellem teori og empiri, analyse og intervention.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Starting with volume 15, articles published in STS Encounters are licensed under Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0). The editorial board may accept other Creative Commons licenses for individual articles, if required by funding bodies e.g. the European Research Council. Previous articles are not licensed under Creative Commons. In these volumes, all rights are reserved to the authors of the articles respectively.