En styringsteknologi bliver til
DOI:
https://doi.org/10.7146/stse.v4i1.135120Abstract
Hos Michel Foucault og Nikolas Rose er magt ikke noget, man besid-‐der, men noget der skal udføres og derfor betinget af handlinger og intentioner hos de, som søges styret. Alligevel fremstilles styringstek-‐nologier i governmentality litteraturen ofte som mere eller mindre direkte afledt af beskrivelser i policy-‐papirer. De interesserer sig først og fremmest for at studere, hvordan færdige styringsteknologier gri-‐ber ind i menneskers liv og medvirker til, at subjekter bliver til på be-‐stemte måder. En styringsteknologi har en tilblivelseshistorie, der er værd at beskrive. Denne artikel viser gennem en Latourinspireret ana-‐lyse af en implementeringsproces, hvordan en lov udfoldes som trans-‐lationer i et netværk. Analysen følger implementeringen af loven om pædagogiske læreplaner i dagtilbud med henblik på at identificere koblinger mellem viden, magt og subjektivitet og andre aktanter, der danner grundlag for, at loven kan fungere som en styringsteknologi for arbejdet i dagtilbud. Analysen bidrager til en nuancering af vores forståelse af policy som flydende og med et element af uforudsigelig-‐hed, som ikke indfanges af governmentalitystudier, der studerer lov-‐givningsprocesser ud fra et styringseffektperspektiv.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Starting with volume 15, articles published in STS Encounters are licensed under Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0). The editorial board may accept other Creative Commons licenses for individual articles, if required by funding bodies e.g. the European Research Council. Previous articles are not licensed under Creative Commons. In these volumes, all rights are reserved to the authors of the articles respectively.