Hvad skal ph.d.- studerende på naturvidenskab vide om undervisning?

Forfattere

  • Birgitte Lund Nielsen ph.d.-studerende, Center for Scienceuddannelse, Aarhus Universitet og lektor ved Læreruddannelsen i Århus
  • Michael E. Caspersen Center for Scienceuddannelse, Aarhus Universitet
  • Bettina Dahl Center for Scienceuddannelse, Aarhus Universitet.

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v6i10.5555

Resumé

Vi præsenterer en teoretisk analyse af rammesætningen af et kursus i undervisning for ph.d.-studerende ved Det Naturvidenskabelige Fakultet på Aarhus Universitet (NAT-AU).
Analysen anvendes som referenceramme for en præsentationaf det udviklede kursus og de studerendes evaluering af første gennemløb. Fremover er et lettere revideret kursus obligatorisk
for alle ph.d.-studerende ved NAT-AU, bl.a. begrundet i de positive erfaringer fra det beskrevne kursus.
Med afsæt i den teoretiske analyse og evalueringsresultaterne diskuteres, hvordan man kan indarbejde en progressionstankegang i udvikling af universitetsunderviseres undervisningsfaglighed, der omfatter dette grundkursus og adjunktpædagogikum.

Downloads

Publiceret

2011-03-01

Citation/Eksport

Nielsen, B. L., Caspersen, M. E., & Dahl, B. (2011). Hvad skal ph.d.- studerende på naturvidenskab vide om undervisning?. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 6(10), 18–24. https://doi.org/10.7146/dut.v6i10.5555

Nummer

Sektion

Videnskabelig artikel