En dæmpet Eksplosion
Bevidsthedsrepræsentation i Tom Kristensens Hærværk
Nøgleord:
Litteratur, Tom, Kristensen, Hærværk, bevidsthedsrepræsentation, Dorrit, Cohn, psycho-narration, narrated, monologue, transparent, minds, narrative, modes, for, presenting, consciousness, in, fictionResumé
As a result of comparative readings of Tom Kristensen’s Hærværk (1930) and James Joyce’s Ulysses (1922), the general perception in most current secondary literature is that Hærværk unfolds through the protagonist Ole Jastrau’s inner world and that Tom Kristensen’s way of presenting consciousness is far less pioneering than Joyce’s. With Dorrit Cohn’s modes of ‘psycho-narration’ and ‘narrated monologue’ which she introduces in Transparent Minds – Narrative Modes for Presenting Consciousness in Fiction (1978) as theoretical basis I seek to differentiate this view. Each mode/technique describes a different way of presenting consciousness in third person fiction, although they are closely related. Throughout the paper it becomes clear that it is true that most parts of Hærværk relate to Ole Jastrau’s mental life, but that this is only possible through the presence of an intermediary narrator who is capable of representing the protagonist’s inner life through these narrative techniques. Furthermore it will be shown that Hærværk’s stylistic features may be different from Ulysses’, but that they are not necessarily less sophisticated.
Referencer
Andersen, Jens: Dansende Stjerne – en bog om Tom Kristensen, Gyldendal, 1993
Brostrøm, Torben: »Hærværk«, i: P. H. Traustedt (red.): Dansk Litteratur Historie, bd. 5, Politikens Forlag, 1977
Brøndum, Niels: »Ulysses & Hærværk. Ulysses’ betydning for Tom Kristensens Hærværk belyst gennem fælles mytologisk baggrund« i: Bent Wiberg m.fl. (red.): James Joyce 1882-1982, Forlaget Rhodos, 1982
Cohn, Dorrit Claire: »‘Fiktion’ som ikke-referentiel fortælling«, i: Stefan Iversen & Henrik Skov Nielsen (red.): Narratologi, Aarhus Universitetsforlag, 2008
Cohn, Dorrit Claire: Transparent Minds – Narrative Modes for Presenting Consciousness in Fiction, Princeton University Press, 1978
Iversen, Stefan & Henrik Skov Nielsen (red.): Narratologi, Aarhus Universitetsforlag, 2008
James, William: The Principles of Psychology. Macmillan 1890
Jelsbak, Torben: »Efterskrift«, i: Hærværk, Det Danske Sprog- og Litteraturselskab & Gyldendal, 2013
Johansen, Niels Kaas: »Tom Kristensen«, i: Ernst Frandsen & Niels Kaas Johansen: Danske Digtere i det 20. Aarhundrede. Fra Johannes V. Jensen til den unge Lyrik, G. E. C. Gads Forlag, 1951
Jørgensen, John Chr.: »Mellem ismer. Tom Kristensen. Hærværk«, i: Povl Schmidt m.fl. (red.): Læsninger i Dansk Litteratur 1900-1940, Odense Universitetsforlag, 2001
Kristensen, Tom: Hærværk, Det Danske Sprog- og Litteraturselskab & Gyldendal, 2013
Nørskov, Morten E. & Claus Elholm Andersen: »Asiatisk i vælde er angsten. En agonistisk læsning af forholdet mellem Tom Kristensens ‘Hærværk’ og James Joyce’s ‘Ulysses’«, i: Nordica. Tidsskrift for nordisk teksthistorie og æstetik, bd. 19, 2002.
Omkring Hærværk, udg. af Aage Jørgensen. Hans Reitzels Forlag, 1969.
Stanzel, Franz K.: »Nykonstitueringen af de typiske fortællesituationer«, i: Stefan Iversen & Henrik Skov Nielsen (red.): Narratologi, Aarhus Universitetsforlag, 2008
Svendsen, Hanne Marie: »Efterskrift«, i: Hærværk, Gyldendals Bibliotek, 1964
Thomsen, Hans Hagedorn: Det lukkede rum – Rum og bevidsthed i Herman Bangs og Tom Kristensens romaner, Syddansk Universitetsforlag, 2003
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Del på samme vilkår (ShareAlike) (by-nc-sa).
Artikler offentliggjort fra 1/1 2021 til 31/12 2023 er omfattet af CC BY-NC-ND-Licens.
Artikler publiceret i Danske Studier før 1/1 2021 er underlagt dansk ophavsret. Det betyder at man må citere, downloade og linke til dem via tidsskrift.dk. Genudgivelse af artiklerne kræver en aftale med redaktionen som også ejer ophavsretten.