”Talenter” – mellem forventninger og praksis

Introduktion til studier af højtuddannede migranter

Forfattere

  • Niels Jul Nielsen Lektor på Europæisk Etnologi
  • Sabine Louise Køhn Rohde Ekstern lektor på Europæisk Etnologi

DOI:

https://doi.org/10.7146/chku.v2i3.109695

Nøgleord:

højtuddannede migranter, transnationalisme, forsknings-/undervisningsintegration, stats- og livsformsteori

Resumé

Arbejdsmigration var på dagsordenen, da et hold etnologiske kandidatstuderende i efteråret 2017 deltog i kurset Europa i Verden på Københavns Universitet. De studerendes analyser, baseret på deres egne feltoptegnelser, omhandlede centrale aspekter knyttet til migration, såsom håndtering af et transnationalt familieliv, udfordringer i forhold til at finde beskæftigelse og nødvendigheden af at opnå statslig anerkendelse i en ny national kontekst. Fire af projekterne er siden omdannet til artiklerne i dette temanummer, og i nærværende introduktion uddybes de forskningsinteresser og teser, der har båret dem, på tværs af de vidt forskellige migrantmiljøer, de studerende har undersøgt.

Downloads

Publiceret

2018-10-08

Citation/Eksport

Jul Nielsen, N., & Rohde, S. L. K. (2018). ”Talenter” – mellem forventninger og praksis: Introduktion til studier af højtuddannede migranter. Culture and History: Student Research Papers, 2(3), 4–26. https://doi.org/10.7146/chku.v2i3.109695