”Talenter” – mellem forventninger og praksis
Introduktion til studier af højtuddannede migranter
DOI:
https://doi.org/10.7146/chku.v2i3.109695Nøgleord:
højtuddannede migranter, transnationalisme, forsknings-/undervisningsintegration, stats- og livsformsteoriResumé
Arbejdsmigration var på dagsordenen, da et hold etnologiske kandidatstuderende i efteråret 2017 deltog i kurset Europa i Verden på Københavns Universitet. De studerendes analyser, baseret på deres egne feltoptegnelser, omhandlede centrale aspekter knyttet til migration, såsom håndtering af et transnationalt familieliv, udfordringer i forhold til at finde beskæftigelse og nødvendigheden af at opnå statslig anerkendelse i en ny national kontekst. Fire af projekterne er siden omdannet til artiklerne i dette temanummer, og i nærværende introduktion uddybes de forskningsinteresser og teser, der har båret dem, på tværs af de vidt forskellige migrantmiljøer, de studerende har undersøgt.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere af artikler i tidsskriftet har indtil 2023 copyright over deres artikler, men der er ikke knyttet en cc-licens til disse.