Perspektiver på uddannelseskvalitet: En delphi undersøgelse blandt studerende, medarbejdere, ledelse og eksterne interessenter på danske videregående uddannelsesinstitutioner
DOI:
https://doi.org/10.7146/cfasr.v11i1.151843Keywords:
Quality in higher education, Delphi study, Quality perceptionsAbstract
Denne rapport undersøger perspektiver på uddannelseskvalitet i videregående uddannelse blandt de centrale aktører selv – nemlig ledelse, administrative medarbejdere, undervisere, studerende og eksterne interessenter.
Rapporten er en del af forskningsprojektet PIQUED (Pathways to Improve Quality in Higher Education), som undersøger, hvordan der arbejdes med uddannelseskvalitet i Danmark med udkig til de nordiske lande.
Rapporten bygger på et delphi studie, hvor et ekspertpanel, bestående af ledere, undervisere, administrative medarbejdere og studerende fra danske videregående uddannelser samt eksterne interessenter, har besvaret en række spørgsmål om uddannelseskvalitet. Delphi studiet er forløbet over to runder. I alt har 246 deltagere besvaret første runde i december 2018, og 133 deltagere besvaret anden runde i maj 2019.
Formålet med studiet har været at undersøge, hvordan uddannelsesinstitutionerne forstår uddannelseskvalitet, og hvordan de
mener, at kvalitet bedst fremmes. Studiet har således undersøgt uddannelsesinstitutionernes syn på følgende forskningsspørgsmål:
- Hvilket formål skal videregående uddannelser særligt opfylde?
- Hvilken rolle spiller henholdsvis forskningsbaseret og praksisbaseret uddannelse for uddannelseskvalitet?
- Hvilke faktorer hhv. hæmmer eller fremmer uddannelseskvalitet?
- Hvilke forhold er der konsensus eller dissensus om på tværs af sektorer eller stillingskategorier?
References
Aagaard, K. (2011). Kampen om basismidlerne Historisk institutionel analyse af basisbevillingsmodellens udvikling på universitetsområdet i Danmark. Dansk Center for Forskninganalyse.
Alnor, L., & Brandsen, M. (2019). Nye veje mod professionelle læringsfællesskaber : PLF i en dansk skolepraksis. Dafolo.
Bloch, Degn og Haase (under udarbejdelse). Does quality work work? A systematic review of academic literature on quality initiatives in higher education.
Bøje, D. J. (2012). Academization of Danish semi-professionals How and with what consequences? Nordic Studies in Education, 32(2), 84-97. https://doi.org/10.18261/ISSN1891-5949-2012-02-02
Degn, L. (2014). Making sense of university ideas Exploring how ideas influence management practice and perceptions in Danish universities. Politica. http://politica.dk/fileadmin/politica/Dokumenter/ph.d.-afhandlinger/lise_degn.pdf
Elken, M., & Stensaker, B. (2018). Conceptualising 'quality work' in higher education. Quality in Higher Education, 24(3), 189-202.S https://doi.org/10.1080/13538322.2018.1554782
Green, R. A. (2014). The Delphi Technique in Educational Research. SAGE Open, 4(2), 215824401452977. https://doi.org/10.1177/2158244014529773
Harvey, L., & Green, D. (1993). Defining Quality. Assessment & Evaluation in Higher Education, 18(1), 9-34. https://doi.org/10.1080/0260293930180102
Holmberg, D., & Hallonsten, O. (2015). Policy reform and academic drift: research mission and institutional legitimacy in the development of the Swedish higher education system 1977-2012. European Journal of Higher Education, 5(2), 181-196. https://doi.org/10.1080/21568235.2014.997263
Kember, D. (2009). Promoting student-centred forms of learning across an entire university. Higher education, 58(1), 1-13. https://doi.org/10.1007/s10734-008-9177-6
Kohtamäki, V. (2015). Does structural development matter? The third mission through teaching and R&D at finnish universities of applied sciences. European Journal of Higher Education, 5(3), 264-279. https://doi.org/10.1080/21568235.2015.1044547
Kyvik, S. (2008). The dynamics of change in higher education : expansion and contraction in an organisational field. Springer.
Lea, S. J., Stephenson, D., & Troy, J. (2003). Higher education students' attitudes to student-centred learning: beyond'educational bulimia'?. Studies in higher education, 28(3), 321-334. https://doi.org/10.1080/03075070309293
Manley, R. A. (2013). The Policy Delphi: A Method for Identifying Intended and Unintended Consequences of Educational Policy. Policy Futures in Education, 11(6), 755-768. https://doi.org/10.2304/pfie.2013.11.6.755
Pechmann, Philipp and Sanne Haase (under udarbejdelse). How Policy Makers Employ Quality in Higher Education Policy Making.
Steinert, M. (2009). A dissensus based online Delphi approach: An explorative research tool. Technological Forecasting and Social Change, 76(3), 291-300. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2008.10.006
Trigwell, K., & Prosser, M. (2004). Development and use of the approaches to teaching inventory. Educational Psychology Review, 16(4), 409-424. https://doi.org/10.1007/s10648-004-0007-9
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 CFA Scientific Reports

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
License terms apply for all publications unless specifically stated otherwise on the publication.