Uddannelsesledelse ved danske videregående uddannelsesinstitutioner
Studielederes rolle i uddannelsernes kvalitetsarbejde
DOI:
https://doi.org/10.7146/cfasr.v8i1.151261Keywords:
Universities, Higher education management, Quality of education, Norway, Denmark, Vocational schoolsAbstract
Denne rapport præsenterer resultaterne fra en spørgeskemaundersøgelse om kvalitetssikringsarbejdet af uddannelser udsendt til studielederne for fuldtidsuddannelserne på de danske universiteter og professionshøjskoler. Spørgeskemaundersøgelsen er udført som en del af det norske projekt Quality of Norwegian Higher Education: Pathways, Practices and Performances (QNHE), hvor de danske resultater indgår som et sammenligningsgrundlag for en tilsvarende undersøgelse blandt norske studieledere. Quality of Norwegian Higher Education: Pathways, Practices and Performances projektet er en forskningsbaseret evaluering med fokus på faktorer og mekanismer, der påvirker kvaliteten af norske videregående uddannelse. Projektet gennemføres som et samarbejde mellem Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) og ExCID-gruppen ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo med partnere fra Universitetet i Tromsø og Høgskolen i Lillehammer. Dansk Center for Forskningsanalyse og Helsinki Universitet er internationale partnere i projektet.
References
Aamodt et al. 2016. Utdanningsledelse. En analyse av ledere av studieprogrammer i høyere utdanning. NIFU Arbeidsnotat 2016:10.
Aamodt.2016. Undervisningsvilkår ved universitetene: En analyse av data fra CAP-undersøkelsen. NIFU arbeidsnotat 2016: 15.
Aarhus Universitet (2014). Beskæftigelsesundersøgelse - opsummering af årets resultater 2013 ved Aarhus Universitet, Aarhus Universitet.
Damşa et al. 2015. Quality in Norwegian Higher Education. A review of research on aspects affecting student learning. NIFU Report 2015:24.
FIVU, Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser (2012). Danmark Løsningernes land. Styrket samarbejde og bedre rammer for innovation i virksomhederne, Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser. København. http://fivu.dk/publikationer/2012/filer2012/danmark-loesningernes-land.pdf.
Hansen, H.F. (2012). "Fusionsprocesserne. Frivillighed under tvang", i Aagaard, K.A. & Mejlgaard, N. (red.) 2012. Dansk Forskningspolitik efter Årtusindskiftet, Aarhus Universitetsforlag, s. 195-227. https://doi.org/10.2307/jj.608187.10
Harboe, T. (2012). Subtil ledelse i en ny og mere insisterende form - et kvalitativt studie af studieledere ved danske universiteter, Syddansk Universitet.
Hovdhaugen et al. 2016. Indikatorer på kvalitet i høyere utdanning. NIFU arbeidsnotat 2016:3.
Kalpazidou Schmidt (2017). Quality assurance policies and practices in Scandinavian higher education systems: convergence or different paths? Journal of Higher Education Policy and Management 39 (3). https://doi.org/10.1080/1360080X.2017.1298194
Kalpazidou Schmidt (2014). Autonomi och kvalitet - ett uppföljningsprojekt om implementering och effekter av två högskolereformer i Sverige. Delredovisning 1: Skrivbordsstudie om autonomi- och kvalitetsreformerna: Rapport från riksdagen 2013/14:RFR21.
Kalpazidou Schmidt, E. (2012a). University Funding Reforms in the Nordic Countries. In Maruyama, F. & Dobson, I. (eds), Cycles of University Reform: Japan and Finland Compared. Centre for National University Finance and Management, Tokyo, Japan.
Kalpazidou Schmidt, E. (2012b). Perspectives on Quality Assurance in National and Institutional Contexts. In Charlier, J.-E. ; Croché, S. ; Leclercq, B. (eds). Contrôler la Qualité dans L'Enseignement Supérieur. Université Catholique de Louvain. Academia L'Harmattan.
Københavns Universitet. (2013). Kandidatundersøgelsen 2013, Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.
Statsministeriet (2006). Fremgang, fornyelse og tryghed - strategi for Danmark i den globale økonomi. København.
Sørensen, M.P.; Kjær, A.; Kalpazidou Schmidt, E. (2016). Autonomi och kvalitet - ett uppföljningsprojekt om implementering och effekter av två högskolereformer i Sverige. Delredovisning 5: Intervjuundersökning med kvalitetsansvariga och den fallstudiebaserade undersökningens andra fas. Riksdagstryckeriet, Stockholm, 2016 (68 p.).
Udvalg for Kvalitet og Relevans i de Videregående Uddannelser (2015). Nye veje og høje mål - Kvalitetsudvalgets samlede analyserapport. www.ufm.dk/kvalitetsudvalget.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 CFA Scientific Reports

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
License terms apply for all publications unless specifically stated otherwise on the publication.