Syv forbehold ved anvendelse af generativ kunstig intelligens på videregående uddannelser

Forfattere

  • Stella Mia Sieling-Monas Københavns Professionshøjskole, Socialrådgiveruddannelsen
  • Helle Birkholm Antczak Københavns Professionshøjskole, Socialrådgiveruddannelsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/arbejdspapirerkp.i16.160046

Nøgleord:

Sprogmodeller, GKI, GENAI, LLM, Uddannelse, Forbehold, Kritisk tænkning, Klimabelastning, Ophavsrettigheder

Resumé

I dette arbejdspapir introducerer vi syv overordnede forbehold omkring brugen af kunstig intelligens ved landets videregående uddannelser. Vi tager afsæt i anvendelsen af generativ kunstig intelligens (GKI) udviklet på baggrund af såkaldt Store Sprogmodeller (Large Language Models –LLM). Arbejdspapiret udspringer af vores erfaringer fra socialrådgiveruddannelsen på Københavns Professionshøjskole, hvor vi igennem en årrække har satset strategisk på opbygningen af viden og kompetencer indenfor digitalisering og teknologiforståelse i samarbejde med kollegaer og studerende.

GKI er fortsat en relativt ny teknologi i vores studie-og arbejdsliv. Vi oplever, at der ofte hersker en stor optimisme omkring den kunstige intelligens’ potentialer på uddannelsesområdet fra politisk side og fra teknologiudviklingssiden. Samtalen om teknologiens konsekvenser handler ofte primært om risikoen for tekniske begrænsninger eller snyd. Den mere kritiske litteratur på området beskæftiger sig derimod med en lang række andre udfordringer, som vi vil gennemgå i dette arbejdspapir. Med arbejdspapiret vil vi således anbefale, at de videregående uddannelsesinstitutioner forholder sig systematisk til en vifte af centrale problemstillinger, der knytter sig til brugen af GKI i uddannelse og som spænder bredt fra fejlbehæftede svar, grundlæggende forandringer i vidensopfattelser, konsekvenser for evnen til kritisk tænkning, juridiske problemstillinger, tech-giganternes rolle i videregående uddannelse, øget ulighed i uddannelse samt klimabelastninger ved anvendelse af GKI.

Disse forbehold må diskuteres langt mere grundigt og udfoldet, end vi har oplevet det hidtil, ligesom der skal tages stilling til, hvilke konsekvenser vi som uddannelsesinstitutioner vil drage. En del af denne opgave bør placeres centralt på uddannelsesinstitutionerne. Samtidig skal diskussionerne også tages på de enkelte uddannelser og fag, fordi en relevant forståelse og håndtering af problemstillingerne kræver indgående indsigt i den specifikke faglighed og derved nødvendigvis må knyttes tæt til det enkelte fag og studieretning

Referencer

Andersen, A. (2025). AI-søgemaskiner giver forkerte resultater tre ud af fem gange. Version 2, 19. marts 2025 https://www.version2.dk/artikel/ai-soegemaskiner-giver-forkerte-resultater-tre-ud-af-fem-gange

Beutel, G., Geerits, E., & Kielstein, J. T. (2023). Artificial hallucination: GPT on LSD? Journal of Critical Care, 27(1), 148. https://doi.org/10.1186/s13054-023-04425-6

Bruun, M. H., Krause-Lund, J. & Hasse, C (2024) Store sprogmodeller og AI-chatbots på videregående uddannelser, i Pædagogisk Indblik, 26. AU og DPU. https://dpu.au.dk/fileadmin/edu/Paedagogisk_Indblik/AI_paa_videregaaende_uddannelser/26_Store_Sprogmodeller_og_AI-chatbots_paa_videregaaende_uddannelser_-11-12-2024.pdf

Bundsgaard, J., Bindslev, S. G., Caeli, E. N., Grønhøj E., og Rasmussen, E. (2024). Danske elevers teknologiforståelse og skærmbrug: ICILS 2023. Aarhus Universitetsforlag.

Bøttcher, T. (2025) Datatilsynet trækker i land. Akademikerbladet. https://dm.dk/akademikerbladet/aktuelt/ai/datatilsynet-traekker-i-land-om-microsoft-copilot/

Datatilsynet (2024) Copilot med personvernbriller på. Datatilsynet. https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/sandkasse-for-kunstig-intelligens/ferdige-prosjekter-og-rapporter/ntnu-sluttrapport-copilot-med-personvernbriller-pa/

Digitaliseringsstyrelsen (2025) AI-færdigheder. https://digst.dk/tilsyn/ai-forordningen/reglerne-i-ai-forordningen/ai-faerdigheder/

Djøf Studielivsundersøgelse, 2024: https://www.djoef.dk/-/media/documents/a/analyser/djf-studielivsundersgelse-2024---studerendes-brug-af-ai.pdf

Electric Power Research Institute (2024). Powering Intelligence Analyzing Artificial Intelligence and Data Center Energy Consumption. White Paper. Electric Power Research Institute

Felix, C. (2023). KI og intellektuel latskap. Salonen. Nettidsskrift for filosofi og idéhistorie. https://www.salongen.no/essay/chatgpt/fronsis/intellektuell-latskap/176513

Gerlich, M. (2025). AI Tools in Society: Impacts on Cognitive Offloading and the Future of Critical Thinking. Societies. AI Tools in Society: Impacts on Cognitive Offloading and the Future of Critical Thinking. https://doi.org/10.3390/soc15010006

Goodier, M., 2025, The Guardian. Revealed: Thousands of UK university students caught cheating using AI | Higher education | The Guardian.

Hasse, C. & Bruun, M. H. (2023). ChatGPT minder os om det gode ved uvidenhed. https://videnskab.dk/teknologi/chatgpt-minder-os-om-det-gode-ved-uvidenhed/

Hasse, C., Bruun, M. H., & Knaap, K. Ø. (2025). ChatGPT med Relationel Sokratisk Uvidenhed. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 20(38), 46-58. https://tidsskrift.dk/dut/article/view/145130/199466

Heldrup, T. (2024). Report on AI model providers’ training data transparency and enforcement of copyrights. RettighedsAlliancen / Danish Rights Alliance. https://rettighedsalliancen.dk/wp-content/uploads/2024/09/Report-on-AI-model-providers-training-data-transparency-and-enforcement-of-copyrights.pdf

Hoffman, P. (2025) AI’s Power Demand: Calculating ChatGPT’s electricity consumption for handling over 365 billion user queries every year. Best Brokers. https://www.bestbrokers.com/forex-brokers/ais-power-demand-calculating-chatgpts-electricity-consumption-for-handling-over-78-billion-user-queries-every-year/

Information, 2024: AI har indtaget universiteterne – studerende efterspørger retningslinjer og vejledning | https://www.information.dk/indland/2024/10/ai-indtaget-universiteterne-studerende-efterspoerger-retningslinjer-vejledning?ref=viden.ai

International Energy Agency (2025). Energy and AI. International Energy Agency.

Jazwinska, K. & Chandrasekar, A. (2025). AI Search Has a Citation Problem. Columbia Journalism Review, march 6., 2025. https://www.cjr.org/tow_center/we-compared-eight-ai-search-engines-theyre-all-bad-at-citing-news.php

Jensen, T. (2024) Sprogmodeller for dummies. Københavns Professionshøjskole. https://digidaktik.kp.dk/wp-content/uploads/2024/05/Sprogmodeller-for-dummies-Jensen-marts-2024.pdf

Københavns Professionshøjskole (2025). Studieteknik, AI og chatbots. Interne retningslinjer for studerende.

Lauridsen, P. S. (2024). Farlige og forkerte svar fra Googles AI. Viden.ai. https://viden.ai/ugens-nyheder-farlige-og-forkerte-svar-fra-googles-ai/

Lauridsen, P.S. (2025). Snyd med AI sætter uddannelserne under pres. Viden.ai Ugens nyheder: Snyd med AI sætter uddannelserne under pres. https://viden.ai/ugens-nyheder-snyd-med-ai-saetter-uddannelserne-under-pres/

Li, Y., Du, Y., Zhou, K., Wang, J., Zhao, W. X., & Wen, J. R. (2023). Evaluating object hallucination in largevision-language models. arXiv preprint arXiv:2305.10355.https://arxiv.org/abs/2305.10355

Mazzucato, M. (2024). The ugly truth behind ChatGPT: AI is guzzling resources at planet-eating rates. The Guardian. 30 May 2024.

Moreau, T. (2023). Forstå sagen: Derfor har italienerne forbudt ChatGPT. Version 2, 25. April, 2023. https://www.version2.dk/artikel/forstaa-sagen-derfor-har-italienerne-forbudt-chatgpt

Nielsen, J. (2024). Techgiganternes AI-drømme sætter energi- og klimasystemet under pres. Information 16. December 2024

Olifent, L., 2025. Copilot-kommuner usikre på GDPR: Består ikke tjek fra Datatilsynet. Version2, 13. Marts 2025. https://www.version2.dk/artikel/copilot-kommuner-usikre-paa-gdpr-bestaar-ikke-et-tjek-fra-datatilsynet

Rettighedsalliancen (2024). AI og ophavsret RettighedsAlliancens anbefalinger til at sikre ophavsrettigheder i forbindelse med udvikling og brug af kunstig intelligens. https://rettighedsalliancen.dk/wp-content/uploads/2024/11/AIophavsret_RettighedsAlliancens-anbefalinger_nov24-.pdf

Rettighedsalliancen (2025). Hver fjerde studerende uploader bøger ulovligt til chatbots. https://rettighedsalliancen.dk/hver-fjerde-studerende-uploader-boeger-ulovligt-til-chatbots/

Riedel & Idema (2024). Understanding intersection between EU’s AI Act and privacy compliance. Compact. https://www.compact.nl/articles/understanding-intersection-between-eus-ai-act-and-privacy-compliance/

Rodriguez, M. Y., Goldkind, L., Victor, B. G., Hiltz, B., & Perron, B. E. (2024). Introducing Generative Artificial Intelligence Into the MSW Curriculum: A Proposal for the 2029 Educational Policy and Accreditation Standards. Journal of Social Work Education, 60(2), 174–182. http://dx.doi.org/10.1080/10437797.2024.2340931

Scheuer-Larsen, C. (2023). Når sprogmodeller genererer usandheder – ”hallucinerer – del 1”. Viden. AI. https://viden.ai/nar-sprogmodeller-genererer-usandheder-hallucinerer-del-1/

Selvan, R. (2023). AI's stigende CO2-aftryk er en udfordring. Her er, hvad vi kan gøre ved det. Københavns Universitet, nyheder. https://nyheder.ku.dk/alle_nyheder/2023/10/ais-stigende-co2-aftryk-er-en-udfordring.-her-er-hvad-vi-kan-goere-ved-det/

Sing, M. (2023). As the AI industri booms, what tool will it take on the environment? The Guardian, 8 june, 2023.

SURF (2024). DPIA Microsoft 365 Copilot for Education.SURF (2024). DPIA Microsoft 365 Copilot for Education. https://www.surf.nl/files/2024-12/20241218-dpia-microsoft-365-copilot.pdf

Tænketanken Europa (2025). AI Act fylder 1 år: EU kommer svagt fra start.

Villemoes, S. K. (2025) En lille hjælper. Weekendavisen. En lille hjælper. https://www.weekendavisen.dk/samfund/en-lille-hjaelper?ref=viden.ai

Williamson, B. (2024). AI i uddannelse er et offentligt anliggende. Tænketanken Teknoetik. https://www.teknoetik.org/2024/04/08/ai-i-uddannelsesvaesenet-er-et-offentligt-anliggende/

Love og bekendtgørelser:

LBK nr 1093 af 20/08/2023 Ophavsretsloven. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/1093

EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU) 2024/1689 Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/1689 af 13. juni 2024 om harmoniserede regler for kunstig intelligens og om ændring af forordning (EF) nr. 300/2008, (EU) nr. 167/2013, (EU) nr. 168/2013, (EU) 2018/858, (EU) 2018/1139 og (EU) 2019/2144 samt direktiv 2014/90/EU, (EU) 2016/797 og (EU) 2020/1828 (forordningen om kunstig intelligens)EØS-relevant tekst. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202401689

Downloads

Publiceret

2025-09-30

Citation/Eksport

Sieling-Monas, S. M., & Antczak, H. B. (2025). Syv forbehold ved anvendelse af generativ kunstig intelligens på videregående uddannelser. Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole, (16), 1–20. https://doi.org/10.7146/arbejdspapirerkp.i16.160046