Alle skal kunne dokumentere
en undersøgelse af AI-støtteredskabet "Clex" til medarbejdere i ældreplejen
DOI:
https://doi.org/10.7146/arbejdspapirerkp.i15.159669Nøgleord:
Ældrepleje, Dokumentationspraksis, Sproglige barrierer, Velfærdsteknologi, Implementering, Brugerinvolvering, Social- og sundhedsmedarbejdereResumé
Clex er et digitalt piktogramtastatur designet til at lette dokumentationsarbejdet for social- og sundhedsmedarbejdere, der oplever sproglige barrierer eller usikkerhed i forbindelse med skriftlig journalføring. Denne afsluttende rapport opsummerer en pilotafprøvning af det piktogrambaserede tastatur Clex på Plejecenter Blomstergården i Slagelse Kommune. Formålet med projektet var at undersøge, om brug af Clex-tastaturet kan forbedre dokumentationspraksis og samtidig understøtte medarbejdernes mentale trivsel ved at reducere sproglige barrierer og stress forbundet med skriftlig dokumentation.
Afprøvningen blev gennemført i 2025 og omfattede observationer af plejepersonalets daglige arbejde, kvalitative interviews med medarbejdere og ledere samt workshops med fokus på dokumentationskvalitet, brugerinvolvering og implementering. Hovedfundene peger på, at Clex kan styrke dokumentationspraksis – især for medarbejdere med begrænsede dansksproglige kompetencer (for eksempel pga. dysleksi eller andet modersmål end dansk) eller begrænset erfaring med skriftlig dokumentation – idet piktogrammerne kan hjælpe dem med at formulere fagligt forankrede og mere præcise noter. Brugerinvolveringen i projektet resulterede i hurtige ændringer af Clex-tastaturet (for eksempel tilføjelse af nye kategorier), hvilket gav de involverede medarbejdere ejerskab. Implementeringsprocessen afslørede dog også udfordringer, blandt andet i det organisatoriske setup.
På baggrund af resultaterne anbefales det bl.a., at Clex implementeres i minimum én hel afdeling som en fælles løsning, så der opnås større fællesskab og indbyrdes læring omkring værktøjet blandt medarbejderne, samt at implementeringen understøttes af:
Klart formål og tidlig dialog
Tydelig ledelsesopbakning
Formaliseret oplæring koblet med hurtig teknisk respons
Kollektiv læringskultur og koordineret implementering
Samlet konkluderes, at Clex – med den rette implementering og som et bredt tilbud til medarbejderne – har potentialet til at forbedre dokumentationskvalitet og øge trivsel blandt medarbejdere med begrænsede dansksproglige læse- og skrivekompetencer.
Referencer
Danmarks Evalueringsinstitut [EVA]. (2024). Bedre til dansk på SOSU: Inspiration fra fire indsatser. København: EVA. https://eva.dk/Media/638532679844593216/Bedre%20til%20dansk%20pa%C2%B0%20SOSU.pdf
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (2011). The Sage handbook of qualitative research. Sage.
Greenhalgh, T., Wherton, J., Papoutsi, C., Lynch, J., Hughes, G., A’Court, C., Hinder, S., Fahy, N., Procter, R., & Shaw, S. (2017). Beyond adoption: A new framework for theorising and evaluating non-adoption, abandonment, and challenges to the scale-up, spread, and sustainability of health and care technologies. Journal of Medical Internet Research, 19(11), Article e367. https://www.jmir.org/2017/11/e367/
Hersted, L., Ness, O., & Frimann, S. (Eds.). (2019). Action research in a relational perspective: Dialogue, reflexivity, power and ethics. Routledge.
Kotter, J. P. (1996). Leading Change. Boston, MA: Harvard Business School Press.
Lindvig, K., Hillersdal, L., & Earle, D. (2017). Interdisciplinary tool helps fast-track interdisciplinary learning and collaboration. Integrative Pathways, 39(2), 3-6. https://interdisciplinarystudies.org/wpcontent/docs/Pathways/Vol.39_No.2_2017_Revised.pdf
May, C., & Finch, T. (2009). Implementing, embedding, and integration: An outline of Normalization Process Theory. Sociology, 43(3), 535–554. https://doi.org/10.1177/0038038509103208
Sundhedsstyrelsen & VIVE. (2023). “Uden relationer kommer vi ingen vegne”. Sundhedsstyrelsen & VIVE. (2023). https://www.vive.dk/da/udgivelser/uden-relationer-kommer-vi-ingen-vegne-3x85goxo/
Sundhedsstyrelsen & Rambøll Management Consulting. (2025). Meningsfuld dokumentation i ældreplejen: Analyse af ni kommunale initiativer. København: Videnscenter for Værdig Ældrepleje.
VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. (2023). Uhensigtsmæssig dokumentation og behandling i sundhedsvæsenet – Analyse af begreber, drivkræfter og mulige indsatsområder. København: VIVE. https://www.vive.dk/media/pure/4xk11g1z/23952255
VIVE. (2025). “Dansk som andetsprog i sundheds- og omsorgsarbejde: Udfordringer og potentialer”. https://www.vive.dk/media/pure/rv7472kv/26893062
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Forfatter og Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole kræver ikke afgivelse af copyright ved publicering. Dvs. at artikler efter publicering i Arbejdspapirer, kan udgives i andre sammenhænge, efter anmodning til redaktionen.
Det indsendte manus må ikke tidligere være blevet publiceret, og det må heller ikke være sendt parallelt til et andet tidsskrift med henblik på at komme i betragtning til at blive publiceret.
For artikler publiceret i Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole tillades, at læsere kan downloade, kopiere, distribuere, udskrive, søge eller linke til og citere fra til ethvert lovligt formål. Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole tillader ikke, at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller på anden vis anvender dem til kommercielle formål (CC BY-NC).
Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole tillader, at forfatteren kan arkivere publiceret artikel (post-print) på egen institutions forskningsarkiv (Institutional Repository), når forfatteren samtidig linker til artiklen.