Alle skal kunne dokumentere

en undersøgelse af AI-støtteredskabet "Clex" til medarbejdere i ældreplejen

Forfattere

  • Mathias Meijer ISE Forskning og Udvikling, Københavns Professionshøjskole
  • Line Hillersdal ISE Forskning og Udvikling, Københavns Professionshøjskole
  • Kristina Grünenberg ISE Forskning og Udvikling, Københavns Professionshøjskole

DOI:

https://doi.org/10.7146/arbejdspapirerkp.i15.159669

Nøgleord:

Ældrepleje, Dokumentationspraksis, Sproglige barrierer, Velfærdsteknologi, Implementering, Brugerinvolvering, Social- og sundhedsmedarbejdere

Resumé

Clex er et digitalt piktogramtastatur designet til at lette dokumentationsarbejdet for social- og sundhedsmedarbejdere, der oplever sproglige barrierer eller usikkerhed i forbindelse med skriftlig journalføring. Denne afsluttende rapport opsummerer en pilotafprøvning af det piktogrambaserede tastatur Clex på Plejecenter Blomstergården i Slagelse Kommune. Formålet med projektet var at undersøge, om brug af Clex-tastaturet kan forbedre dokumentationspraksis og samtidig understøtte medarbejdernes mentale trivsel ved at reducere sproglige barrierer og stress forbundet med skriftlig dokumentation.


Afprøvningen blev gennemført i 2025 og omfattede observationer af plejepersonalets daglige arbejde, kvalitative interviews med medarbejdere og ledere samt workshops med fokus på dokumentationskvalitet, brugerinvolvering og implementering. Hovedfundene peger på, at Clex kan styrke dokumentationspraksis – især for medarbejdere med begrænsede dansksproglige kompetencer (for eksempel pga. dysleksi eller andet modersmål end dansk) eller begrænset erfaring med skriftlig dokumentation – idet piktogrammerne kan hjælpe dem med at formulere fagligt forankrede og mere præcise noter. Brugerinvolveringen i projektet resulterede i hurtige ændringer af Clex-tastaturet (for eksempel tilføjelse af nye kategorier), hvilket gav de involverede medarbejdere ejerskab. Implementeringsprocessen afslørede dog også udfordringer, blandt andet i det organisatoriske setup.


På baggrund af resultaterne anbefales det bl.a., at Clex implementeres i minimum én hel afdeling som en fælles løsning, så der opnås større fællesskab og indbyrdes læring omkring værktøjet blandt medarbejderne, samt at implementeringen understøttes af:


 Klart formål og tidlig dialog
 Tydelig ledelsesopbakning
 Formaliseret oplæring koblet med hurtig teknisk respons
 Kollektiv læringskultur og koordineret implementering


Samlet konkluderes, at Clex – med den rette implementering og som et bredt tilbud til medarbejderne – har potentialet til at forbedre dokumentationskvalitet og øge trivsel blandt medarbejdere med begrænsede dansksproglige læse- og skrivekompetencer.

Referencer

Danmarks Evalueringsinstitut [EVA]. (2024). Bedre til dansk på SOSU: Inspiration fra fire indsatser. København: EVA. https://eva.dk/Media/638532679844593216/Bedre%20til%20dansk%20pa%C2%B0%20SOSU.pdf

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (2011). The Sage handbook of qualitative research. Sage.

Greenhalgh, T., Wherton, J., Papoutsi, C., Lynch, J., Hughes, G., A’Court, C., Hinder, S., Fahy, N., Procter, R., & Shaw, S. (2017). Beyond adoption: A new framework for theorising and evaluating non-adoption, abandonment, and challenges to the scale-up, spread, and sustainability of health and care technologies. Journal of Medical Internet Research, 19(11), Article e367. https://www.jmir.org/2017/11/e367/

Hersted, L., Ness, O., & Frimann, S. (Eds.). (2019). Action research in a relational perspective: Dialogue, reflexivity, power and ethics. Routledge.

Kotter, J. P. (1996). Leading Change. Boston, MA: Harvard Business School Press.

Lindvig, K., Hillersdal, L., & Earle, D. (2017). Interdisciplinary tool helps fast-track interdisciplinary learning and collaboration. Integrative Pathways, 39(2), 3-6. https://interdisciplinarystudies.org/wpcontent/docs/Pathways/Vol.39_No.2_2017_Revised.pdf

May, C., & Finch, T. (2009). Implementing, embedding, and integration: An outline of Normalization Process Theory. Sociology, 43(3), 535–554. https://doi.org/10.1177/0038038509103208

Sundhedsstyrelsen & VIVE. (2023). “Uden relationer kommer vi ingen vegne”. Sundhedsstyrelsen & VIVE. (2023). https://www.vive.dk/da/udgivelser/uden-relationer-kommer-vi-ingen-vegne-3x85goxo/

Sundhedsstyrelsen & Rambøll Management Consulting. (2025). Meningsfuld dokumentation i ældreplejen: Analyse af ni kommunale initiativer. København: Videnscenter for Værdig Ældrepleje.

https://www.sst.dk/-/media/Videnscenter-for-vaerdig-aeldrepleje-subsite/Udgivelser2025/Ramboell_Rapport_Meningsfuld-Dokumentation_januar2025.ashxsc_lang=da&hash=BCC5059B4E7DC5D3A8A48E01ACD3A905

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. (2023). Uhensigtsmæssig dokumentation og behandling i sundhedsvæsenet – Analyse af begreber, drivkræfter og mulige indsatsområder. København: VIVE. https://www.vive.dk/media/pure/4xk11g1z/23952255

VIVE. (2025). “Dansk som andetsprog i sundheds- og omsorgsarbejde: Udfordringer og potentialer”. https://www.vive.dk/media/pure/rv7472kv/26893062

Downloads

Publiceret

2025-09-12

Citation/Eksport

Meijer, M., Hillersdal, L., & Grünenberg, K. (2025). Alle skal kunne dokumentere: en undersøgelse af AI-støtteredskabet "Clex" til medarbejdere i ældreplejen. Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole, (15). https://doi.org/10.7146/arbejdspapirerkp.i15.159669