BørneBuddies
en evaluering af studerendes erfaringer og læring som frivillige i projekt BørneBuddies
DOI:
https://doi.org/10.7146/arbejdspapirerkp.i13.156460Nøgleord:
Børnebuddies, Frivilligt arbejde, Studerende, LæringResumé
Frivilligt arbejde blandt studerende spiller en stadig vigtigere rolle i videregående uddannelsesinstitutioners bestræbelser på at bidrage til deres lokalsamfund. Vi ved dog ikke meget om studerendes erfaringer og læring fra længerevarende frivilligt arbejde med børn som pårørende i sårbare familiers hjem. Formålet med denne rapport er at afdække disse studerendes erfaringer og læring. Rapporten baserer sig på fokusgruppeinterview med 17 studerende, semistrukturerede individuelle interviews med 20 studerende og en spørgeskemaundersøgelse hvor 129 deltog i før-skemaet og 27 i efter-skemaet. Undersøgelsen viser den høje værdi af at deltage i længerevarende frivilligt arbejde, der er indlejret i en tværprofessionel uddannelsesramme. De frivillige studerende udviklede kritisk tænkning, selvbevidsthed, personlige og interpersonelle kompetencer, og fik dybtgående indsigt i de forskellige levevilkår som børn som pårørende lever under. Læring, der kan være vanskelig at opnå i en akademisk kontekst og som vil være værdifuldt for deres fremtidige arbejde i velfærdsprofessionerne.
Referencer
Aldridge J. Where are we now? Twenty‐five years of research, policy and practice on young carers. Crit. Soc. Policy. 2018;38(1):155–165. Doi:10.1177/02610 18317 724525
Aldridge J, Becker S. Children who care ‐ Inside the world of young carers. Loughborough, UK: Loughborough University of Technology; 1993
Anderson P, Green P. Beyond CV building: The communal benefits of student volunteering. Volunt. Sect. Rev. 2012;3:247-256. doi:10.1332/204080512X649388
Bache M, Mogensen JR. At være frivillig giver personlig udvikling og faglige kompetencer - En kvalitativ undersøgelse af frivilliges udbytte på længere sigt. Unge og Sorg Rådgivnings- og Videncenter; 2010
Braun V, Clarke V. Using thematic analysis in psychology. Qual. Res. Psychol. 2006;3(2):77–101.
Buchwald D, Delmar C, Schantz-Laursen B. How children handle life when their mother or father is seriously ill and dying. Scand J Caring Sci. 2012;26(2):228-235. doi:10.1111/j.1471-6712.2011.00922.x
Cnaan RA, Meijs L, Brudney JL et al. You Thought That This Would Be Easy? Seeking an Understanding of Episodic Volunteering. Voluntas. 2022;33:415–427. Doi:10.1007/s11266-021-00329-7
Coelho M, Menezes I. University Social Responsibility, Service Learning, and Students' Personal, Professional, and Civic Education. Front Psychol. 2021;12:617300. doi:10.3389/fpsyg.2021.617300
Foster TL, Gilmer MJ, Vannatta K, Barrera M, Davies B, Dietrich MS, … Gerhardt CA. Changes in siblings after the death of a child from cancer. Cancer Nurs. 2012;35(5):347–354. doi:10.1097/NCC.0b013 e3182 365646
Gomez-Estern BM, Arias-Sánchez S, Macarro MJM, Romero MRC & Lozano VM (2021). Does service learning make a difference? comparing students’ valuations in service learning and nonservice learning teaching of psychology, Studies in Higher Education, 46:7, 1395-1405, DOI: 10.1080/03075079.2019.1675622
Joseph S, Becker F, Becker S. Manual for Measures of Caring Activities and Outcomes for Children and Young People, 2nd ed. London: Carers Trust; 2012
Khasanzyanova A. How volunteering helps students to develop soft skills. Int. Rev. Educ. 2017;63(3). DOI 10.1007/s11159-017-9645-2
Kilgo CA, Ezell Sheets JK, Pascarella ET. The link between high-impact practices and student learning: some longitudinal evidence. High Educ. 2015;69:509–525. doi:10.1007/s10734-014-9788-z
Knepp KA, Fischbein R, Gardner-Buckshaw SL, Boltri JM. Medical student perceptions and attitudes related to interprofessional collaboration at a student-run free clinic. J Interprof Educ Pract. 2022;29,100556, https://doi.org/10.1016/j.xjep.2022.100556
Knutsson S, Enskär K, Andersson-Gäre B, Golsäter M. Children as relatives to a sick parent: Healthcare professionals’ approaches. Nord. J.Nurs. Res. 2017;37(2):61-69. doi:10.1177/2057158516662538
Ng, E., Hu, T., McNaughton, N., & Martimianakis, M. A. T. (2021). Transformative learning in an interprofessional student-run clinic: a qualitative study. Journal of interprofessional care, 35(5), 701–709. https://doi.org/10.1080/13561820.2020.1807480
Pless M, Paulsen M, Bøje, JD. Meningstab og meningsdannelse i velfærdsuddannelserne – status, art og historie (Loss of meaning and sense-making in programs for the helping professions: status, types and history). Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 2021;tema 3
Polit DF, Beck CT. Nursing research. Generating and assessing Evidence for Nursing Practice. Wolters Kluwer. 10th edition. 2017
Rampasso IS, Quelhas OLG, Anholon R. et al. Preparing future professionals to act towards sustainable development: an analysis of undergraduate students’ motivations towards voluntary activities. Int. J. Sustain. Dev. 2020; doi:10.1080/13504509.2020.1804478
Resch K, Amorim JP, Dima G. Guest editorial: European perspectives on the socially responsible and engaged university. Int. J. Sustain. High. Educ. 2022;23(4):749-751.
Ross L, Kabidi S. Embedding Volunteer Activity into Paramedic Education. J Allied Health. 2017;46(3):192-196
Roulston K. Reflective interviewing. A guide to theory and practice. Thousand Oaks: SAGE Publications Inc. 2011
Williamson, I., Wildbur, D., Bell, K., Tanner, J., Matthews, H. Benefits to University Students
Through Volunteering in a Health Context: A New Model. Br. J. Educ. Stud. 2018;66(3):383-402. doi: 10.1080/00071005.2017.1339865
Wind G, Jorgensen GK. "It has been fun. Super-duper fantastic": Findings from a Danish respite programme to support young carers. Health Soc Care Community. 2020;28(1):100-109. doi:10.1111/hsc.12844
Zeien, J., Hanna, J., Yee, S., De Castro, A., Puracan, J., Ervin, B., Kang, P., Harrell, S., & Hartmark-Hill, J. (2023). Education without walls: Using a street medicine program to provide real-world interprofessional learning. Journal of interprofessional care, 37(1), 91–99. https://doi.org/10.1080/13561820.2021.2016663
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Forfatter og Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole kræver ikke afgivelse af copyright ved publicering. Dvs. at artikler efter publicering i Arbejdspapirer, kan udgives i andre sammenhænge, efter anmodning til redaktionen.
Det indsendte manus må ikke tidligere være blevet publiceret, og det må heller ikke være sendt parallelt til et andet tidsskrift med henblik på at komme i betragtning til at blive publiceret.
For artikler publiceret i Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole tillades, at læsere kan downloade, kopiere, distribuere, udskrive, søge eller linke til og citere fra til ethvert lovligt formål. Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole tillader ikke, at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller på anden vis anvender dem til kommercielle formål (CC BY-NC).
Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole tillader, at forfatteren kan arkivere publiceret artikel (post-print) på egen institutions forskningsarkiv (Institutional Repository), når forfatteren samtidig linker til artiklen.