At forbedre i nutid

Resultater i socialt arbejde med udsatte børn og unge

Forfattere

  • Frank Ebsen Socialrådgiveruddannelsen, Københavns Professionshøjskole

DOI:

https://doi.org/10.7146/arbejdspapirerkp.vi10.142267

Nøgleord:

Socialt arbejde, Børn og unge, Resultater, Socialrådgiver, Trivsel, Måleredskaber, Outcome, Socialforvaltning, DUBU

Resumé

Dette arbejdspapir handler om redskaber, som kan sikre, at børn og unge forbedrer deres sociale situation og trivsel, når de indgår i en social indsats. Rapportens mål er at se på hvilke krav, der kan stilles til redskaber, der informerer både børn/unge og socialrådgivere (sagsbehandlere, myndighedsrådgivere) om udviklingen, mens indsatsen foregår.

Rapporten er disponeret så der efter en afgrænsning af analysen indenfor socialt arbejde med udsatte børn og unge, følger en præsentation af et review over engelsksprogede bidrag, som suppleres med kortlægninger af dansk forskning på området. Dernæst kommer et afsnit om digitaliserings betydning. Der afsluttes med en opsummering af hvilke krav, der bør stilles til det ønskede redskab. 

Referencer

Ahn, H., Osteen, P. J., O’Connor, J., Shaw, T. V., & Carter, L. (2014). Developing a Measurement of Child Welfare Policy and Practice: Local Supervisory Review Instrument. Human Service Organizations Management, Leadership & Governance, 38(1), 29–43. https://doi.org/10.1080/03643107.2013.853006

Altshuler, S. J., & Poertner, J. (2003). Assessing child Well-Being in Non-Relative foster care with a new outcome measurement tool. Journal of Family Social Work, 7(2), 73–85. https://doi.org/10.1300/J039v07n02_06

Ankestyrelsen. (2021). Børnesagsbarometret.

Assessing Outcomes in Child Welfare Services : Principles , Concepts , and a Framework of Core Indicators. (1998). I A publication of the casey outcomes and decision-making project.

Baginsky, M., Moriarty, J., Manthorpe, J., Beecham, J., & Hickman, B. (2017). Evaluation of Signs of Safety in 10 pilots (Nummer July).

Barth, R. P., & Jonson-Reid, M. (2000). Outcomes after child welfare services: Implications for the design of performance measures. Children and Youth Services Review, 22(9–10), 763–787. https://doi.org/10.1016/s0190-7409(00)00113-4

Bearman, S. K., Garland, A. F., & Schoenwald, S. K. (2014). From practice to evidence in child welfare: Model specification and fidelity measurement of Team Decisionmaking. Children and Youth Services Review, 39, 153–159. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2013.10.001

Bengtsson, T. T., & Olsen, R. F. (2021). Kortlægning af viden om kvalitet i sagsbehandlingen på børne- og ungeområdet - udkast.

Bergström, M., & Baviskar, S. (2020). A systematic review of some reliability and validity issues regarding the Strengths and Difficulties Questionnaire with a focus on its use in out-of-home care. Journal of Evidence-Based Social Work. https://doi.org/https://doi.org/10.1080/26408066.2020.1788477

Bjerre, L. B. (2021). Måleredskaber i dagtilbud. Håndbog i vurdering og udvælgelse af måleredskaber. (Nummer november).

Boswell, J. F., Kraus, D. R., Miller, S. D., & Lambert, M. J. (2015). Implementing routine outcome monitoring in clinical practice: Benefits, challenges, and solutions. Psychotherapy Research, 25(1), 6–19. https://doi.org/10.1080/10503307.2013.817696

Cook, A., & Miller, E. (2012). Talking Points : Personal Outcomes Approach. A Practical Guide for Organisations. 73.

COWI. (2018). Socialrådgivernes psykiske arbejdsmiljø - Stress, arbejdspres og muligheden for at levere kvaltiet i arbejdet (Nummer November).

Devlieghere, J., Gillingham, P., & Roose, R. (2022). Dataism versus relationshipism: a social work perspective. Nordic Social Work Research, 00(00), 1–11. https://doi.org/10.1080/2156857X.2022.2052942

Duncan, B. L., & Sparks, J. A. (2022). When Meta-Analysis Continues to Mislead: A Reply to Østergård and Hougaard (2020). Psychological Services, 2020. https://doi.org/10.1037/ser0000666

Ebsen, F. (2021). Lov, kommunale rammer og faglighed i socialt arbejde med udsatte børn og unge. I Udsatte børn red. K.Bo, Guldager, J. & Zeeberg, B.

Egelund Christensen, P., Jakobsen, T.B., Jensen, T, Olsen, R., T. (2009). Resultater fra SFI’s Forløbsundersøgelser af årgang 1995. SFI 09:24, København.

Eskeliinen, L., & Koch, A. (1997). Samspillet melle den enkgelt orger og soialforvaltningen. AKF, København.

Fluke, J. D., Baumann, D. J., Dalgleish, L., & Kern, H. D. (2022). Decisions to protect children:a decision-making ecology. I Handbook of childmaltreatment. Springer Berlin Heidelberg.

Forrester, D. (2017a). Viewpoint Outcomes in Children’s Social Care. Journal of Children’s Services, 12(2), 144–157. https://doi.org/10.1108/JCS-08-2017-0036

Forrester, D. (2017b). Viewpoint Outcomes in Children ’ s Social Care. Journal of Children’s Services, 12(2/3), 144–157. https://doi.org/10.1108/JCS-08-2017-0036

Hagelund, B. (2022). Lærebog i Socialforvaltningsret. Hans Reitzel, København.

Hood, R. (2019). What to Measure in Child Protection? British Journal of Social Work, 49(2), 466–484. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcy066

Hood, R., Lansley, S., Mitchell, T., & Gaskell-mew, E. (2020). Using outcome measures in child protection work austerity. Child and Family Social Work, 26(May), 318–328. https://doi.org/10.1111/cfs.12811

Høybye-Mortensen, M. (2020). Sagsbehandleres roller i den digitale forvaltning. I Digitalisering i offentlig forvaltning red, J.Hundebøl, A. Pors & Sørensen, L.H. Samfundslitteratur, København.

Jacobsen, C. B., & Danneskiold-Samsøe, S. (2021). En hyldest til de digitale frontløbere - Erfaringer fra en gruppe familieplejekonsulenters afprøvning af psykometriske screeningsredskaber.

Kiil, A., Nielsen, J., & Rosholm, M. (2016). Measuring Child Well-being An overview of potential measurement instruments. KORA og TrygFondens Børneforskningscenter.

Vejledning til “Trivselslinealen” Introduktion, 1 (2018).

Krohn, J. (2015). Beyond Outcome Measures in Child Protection: Using Feedback to Direct and Evaluate Social Work Practice. Practice, 27(2), 79–95. https://doi.org/10.1080/09503153.2015.1014332

La Valle, I., Hart, D., Holmes, L., & Pinto, V. S. (2019). How do we know if children’s social care services make a difference? Developing an outcomes framework (Nummer July). http://www.education.ox.ac.uk/research/measuring-outcomes-for-childrens-social-care-services/%0Ahttps://www.nuffieldfoundation.org/measuring-outcomes-childrens-social-care-services

Lou, C., Anthony, E. K., Stone, S., Vu, C., & Austin, M. (2008). Assessing child and youth well-being: Implications for child welfare practice. Journal of Evidence-Based Social Work, 5(1–2), 91–133. https://doi.org/10.1300/J394v05n01_05

Lund, K. siboni. (2019). ALGORITMER I SOCIALFAGLIGE VURDERINGER – EN UNDERSØGELSE AF SOCIALARBEJDERES OPFATTELSE AF AT ANVENDE ALGORITMER TIL VURDERING AF UNDERRETNINGER. Udenfor Nummer2, 39.

Mackrill, T., Nielsen, S., Kronbæk, M., & Nedergård, L. (2020). Manual til feedback informed treatment i myndighedsarbejde med børn og familier.

Mackrill, T., & Svendsen, I. L. (2021). Implementing Routine Outcome Monitoring in Statutory Children’s Services. Child and Adolescent Social Work Journal, 38(2), 193–200. https://doi.org/10.1007/s10560-020-00734-9

Munro, E. (2004). The Impact of Audit on Social Work Practice. British Journal of Social Work, 34(8), 1075–1095. https://doi.org/10.1093/bjsw/bch130

Munro, E. (2011a). The Munro Review of Child Protection : The Munro Review of Child Protection : Final Report.

Munro, E. (2011b). The Munro Review of Child Protection: Final Report.

Munro, E., Cartwright, N., Hardie, J., & Montuschi, E. (2016). Improving child safety - Deliberation, judgement and empirical research. Centre for Humanities Engaging Science and Society (CHESS), Durham University. http://trid.trb.org/view/1192832

Obel, C., Dalsgaard, S., Stax, H.-P., & Bilenberg, N. (2003). Spørgeskema om barnets styrker og vanskeligheder (SDQ-Dan). Ugeskrift for læger, 165(5).

Østergård, O. K., Randa, H., & Hougaard, E. (2020). The effect of using the Partners for Change Outcome Management System as feedback tool in psychotherapy—A systematic review and meta-analysis. Psychotherapy Research, 30(2), 195–212. https://doi.org/10.1080/10503307.2018.1517949

Pawson, R. (2013). The science of evaluation : a realist manifesto. SAGE.

Pejtersen, J. H., & Hansen, H. (2019). Effekten af Feedback Informed Treatment i bostøtteindsatsen (anden udga). VIVE – Viden til Velfærd, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.

Platt, D., & Turney, D. (2014). Making threshold decisions in child protection : A conceptual analysis. British Journal of Social Work, 44, 1472–1490. https://doi.org/10.1093/bjsw/bct007

Rosholm, M., Toft, S. D., Villumsen, A. M., Bodilsen, S., & Nirmalarajan, L. (2021). Algoritmer og machine learning i socialt arbejde? Social Kritik, 163.

Rosholm, M., & Villumsen, A. M. (2021). Ethical considerations in relation to ‘ Focus on Notifications ’: A project on the use of predic- tive risk models in social work * (Nummer February).

Samples, M., Carnochan, S., & Austin, M. J. (2013). Using Performance Measures to Manage Child Welfare Outcomes: Local Strategies and Decision Making. Journal of Evidence-Based Social Work, 10(3), 254–264. https://doi.org/10.1080/15433714.2013.788954

Schiratzki, J. (2020). Clarification of concepts. On the four general principles of the CRC. I Children’s rights - the convention on the rights of the child in danish law. Djøfs forlag, Købehavn.

Sjö, N. M. (2016). Hvilke validerede spørgeskemaer er egnede til at måle effekt af en intervention, der har fokus på det socio-emotionelle område? (Nr.43).

Smith, M. K., & Brun, C. F. (2006). An analysis of selected measures of child well-being for use at school-and community-based family resource centers. Child Welfare, 85(6), 985–1010.

Socialministeriet. (1998). Rapport fra Socialministeriets udvalg vedr. forskning i socialt arbejde. Socialministeriet, København.

Socialstyrelsen. (2014). Historien bag ICS og DUBU.

Socialstyrelsen. (2017). Drejebog for national udvikling af sociale indsatser. Socialstyrelsen, Odense.

Socialstyrelsen. (2018). Kvalitet i sagsbehandlingen - en håndbog i anvendelse af ICS og udredningsværktøjet.

Trocmé, N., Loo, S., Nutter, B., & Fallon, B. (2002). Client Outcomes in Child Welfare : Phase II - Final Report April 5, 2002.

Trocmé, N., MacLaurin, B., & Fallon, B. (2000). Canadian Child Welfare Outcomes Indicator matrix: An ecological approach to tracking service outcomes. Program Evaluation and Family Violence Research, 4(1), 165–190.

Turnell, A. (2013). Signs of safety : Arbejdet med udsatte børn og deres familier. Hans Reitzel.

Wells, S. J., & Johnson, M. A. (2001). Selecting Outcome Measures for Child Welfare Settings: Lessons for Use in Performance Management. Children and Youth Services Review, 23(2), 169–199. https://doi.org/10.1016/S0190-7409(01)00132-3

World Vision International. (2014). Compendium of Indicators for Measuring Child Well-being Outcomes (Nummer August). http://tinyurl.com/z8dsfro

Downloads

Publiceret

2023-12-12

Citation/Eksport

Ebsen, F. (2023). At forbedre i nutid: Resultater i socialt arbejde med udsatte børn og unge. Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole, (10), 1–30. https://doi.org/10.7146/arbejdspapirerkp.vi10.142267