Socialfaglig analyse – processer, vidensformer & perspektiver i myndighedsarbejdet på børne- og ungeområdet
En forskningsoversigt
DOI:
https://doi.org/10.7146/arbejdspapirerkp.vi7.130546Nøgleord:
Socialt arbejde, Social analyse, Myndighedsarbejde, Børne- og ungeområdet, Børn, UngeResumé
Social analyse anses for en kernekompetence i myndighedsarbejdet på børne- og ungeområdet. Forfatterne har i en forskningsoversigt undersøgt, hvordan socialarbejdere med myndighedsopgaver på børn- og ungeområdet udfolder social analyse i praksis og er nået frem til tre pointer, som sætter spørgsmålstegn ved det eksisterende professionsideal om social analyse. Pointerne handler om idealet om, at socialarbejderen kan arbejde med en klar opdeling i beskrivelse, analyse og vurdering, at fælles metoder og redskaber kan være et vigtigt supplement til socialfaglige skøn i arbejdet med systematik, og endelig at vidensgrundlaget for sagsarbejdet i stigende grad lader til at være kollektivt organiseret og sanktioneret fremfor at være individuelt.
Referencer
Andersen, Lotte, Katrin Leicht Schnohr & Annemette Matthiessen (2021): Trænger vi til at forstå den sociale analyse på en anden måde? Uden for Nummer, årg. 20, nr. 43; 4-15.
Ankestyrelsen, principafgørelse nr. 159-12, j.nr. 43000-27-12, 15.8 20212.
Bengtsson, Tea Torbenfeldt & Rikke Fuglsang Olsen (2021): Kortlægning af viden om kvalitet i sagsbehandlingen på børne- og ungeområdet - et litteraturstudie af danske publikationer. VIVE.
Bjerre, Line Søberg (2017): Fortællinger om og konstruktioner af børn i socialt myndighedsarbejde, ph.d. Aalborg Universitet.
Carnichan, Sarah, Erica Weissinger, Colleen Henry, Nicole Liner-Jigamian & Michael J. Austin (2018): Using qualitative data-mining to identify skillfull practice in child welfare case records. Journal of Public Child Welfare, Vol. 13, Issue 4; 419-440.
https://doi.org/10.1080/15548732.2018.1509040
De aldersopdelte fokusområder - et redskab til arbejdet med ICS, Socialstyrelsen, 2018.
Enell, Sofia & Verner Denvall (2017): Searching for the right track - managing care trajectories in child welfare. Child & Family Social Work, Vol. 22, Issue 1; 398-408.
https://doi.org/10.1111/cfs.12255
Esping-Andersen, Göran (1990): The three worlds of welfare capitalism. Princeton: Princeton University Press, 1. ed.
https://doi.org/10.1177/095892879100100108
Firmin, Carlene (2018): Contextualizing case reviews: A methodology for developing systemic safeguarding practices. Child & Family Social Work, Vol. 23, Issue 1; 45-52
https://doi.org/10.1111/cfs.12382
Forrester, Donald (2017): Outcomes in Children's Social Care. Journal of Children's Services, Vol. 12, Issue 2; 144-157.
https://doi.org/10.1108/JCS-08-2017-0036
Heggdalsvik, Inger Kristin, Per Arne Rød & Kåre Heggen (2018): Decision-making in child welfare services: Professional discretion versus standardized templates. Child & Family Social Work, Issue 3; 522-529.
https://doi.org/10.1111/cfs.12444
Helm, Duncan & Autumn Roesch-Marsh (2016): The Ecology of Judgement: A Model for Understanding and Improving Social Work Judgement. British Journal of Social Work, 47; 1361-1376.
https://doi.org/10.1093/bjsw/bcw091
Holmgren, Anette (2010): Fra terapi til pædagogik. Hans Reitzels Forlag.
Holt, Kim & Nancy Kelly (2013): Why Parents matter; exploring the impact of a hegemonic concern with the timetable for children. Child & Family Social Work, Vol 21, Issue 2; 156-165.
https://doi.org/10.1111/cfs.12125
Hood, Rick (2014): How Professionals Experience Complexity: An Interpretative Phenomenological Analysis. Child Abuse Review, Vol. 24; 140-152.
https://doi.org/10.1002/car.2359
Kildedal, Karin, Lars Uggerhøj, Sigrid Nordstoga & Solveig Sagatun (2010): Den børnefaglige undersøgelse - på vej mod handleplanen. Uden for Nummer, årg. 11. nr. 21; 4-17.
Kettle, Martin (2017): Revisiting the Rule of Optimism. British Journal of Social Work, Vol. 47, Issue 6; 1624-1640.
https://doi.org/10.1093/bjsw/bcx090
Kettle, Martin (2017): The tipping point: fateful moments in child protection. Child & Family Social Work, Vol 22; 31-39
https://doi.org/10.1111/cfs.12253
Kongsgaard, Leif (2014): Multiteoretisk praksis i socialt arbejde. Frederiksberg: Samfundslitteratur, 1. udgave.
Kvalitet i sagsbehandlingen - en håndbog i anvendelse af ICS og udredningsværktøjet, Socialstyrelsen, 2018.
Lucas, Steven (2019): The assembly of active participation by parents of children subject to a multi-agency model of early intervention on child and family services. Child & Family Social Work, Vol. 24; 529-536.
https://doi.org/10.1111/cfs.12633
Lushey, Clare J., Jane Barlow, Gwynne Rayns & Harriet Wras (2017): Assessing Parental Capacity when there are Concerns about an Unborn Child: Pre-Birth Assessment Guidance and Practice in England. Child Abuse Review, Vol. 27; 97-107.
https://doi.org/10.1002/car.2496
Matthiessen, Annemette, Birgitte Zeeberg & Maja Haack (2017): Specialisering - et tveægget sværd? Professionshøjskolen Metropol.
Meysen, Thomas & Liz Kelly (2018): Child protection systems between professional cooperation and trustful relationships: A comparison of professional practice and ethical dilemmas in England/Wales, Germany, Portugal and Slovenia. Child & Family Social Work, Vol. 23, Issue 2; 222-231.
https://doi.org/10.1111/cfs.12403
Moesby-Jensen, Cecilie & Helle Schjellerup Nielsen (2013): Praksiserfaringer med to socialfaglige metoder. I Lihme (Red.): Socialt arbejde med udsatte unge. København: Akademisk forlag.
Morris, Kate, Will Mason, Paul Bywaters, Brid Featherstone, Brigid Daniel, Geraldine Brady, Lisa Bunting, Jade Hooper, Nughamana Mirza, Janathan Scourfiled & Calum Webb (2018): Social work, poverty, and child welfare interventions. Child & Family Social Work, Vol. 23, Issue 3; 364-372.
https://doi.org/10.1111/cfs.12423
Møller, Anne Mette (2018): Organizing knowledge and decision-making in street-level professional practice. A practice-based study of Danish child protective services. Ph.D. afhandling, Københavns Universitet, Institut for Statskundskab.
Nielsen, Helle Schjellerup (2011): Udsatte børn I skolelivet og på andre sociale arenaer. I Bo, Guldager & Zeeberg (red.) Udsatte børn - et helhedsperspektiv. København, Akademisk Forlag, 2. udg.; 128-161.
Nyathi, Nhlanganiso (2018): Child protection decision-making: Social workers' perceptions. Journal of Social Work Practice, Vol. 32, Issue 2; 189-203.
https://doi.org/10.1080/02650533.2018.1448768
Olesen, Peter, Leena Eskelinen & Dorte Caswell (2005): Faglighed i socialt arbejde som forskningsgenstand - et kritisk-konstruktivt perspektiv, AKF.
Petersen, Stina Krogh (2017): At undersøge og blive undersøgt. Et kvalitativt casestudie af hvordan professionel praksis i den børnefaglige undersøgelse udfoldes og opleves i tre kommunale myndighedsafdelinger. Ph.d. afhandling, Aalborg Universitet, Institut for Sociologi og Socialt Arbejde.
Popay, Jennie, Helen Roberts, Amanda Sowden, Mark Petticrew, Lisa Arai, Mark Rodgers, Nicky Britten, Katrina Roen & Steven Duffy (2006): Guidance on the conduct of narrative synthesis in systematic reviews. A Product from the ESRC Methods Programme, ResearchGate, 1. April.
Schnohr, Katrin Leicht, Lotte Andersen & Annemette Matthiessen (2020): Hvad er socialfaglig analyse? - svar fra et uddannelsesperspektiv, Københavns Professionshøjskole.
https://doi.org/10.7146/arbejdspapirerkp.v0i5.121017
Skivenes, Margit & Hanne Stenberg (2015): Risk Assessment and domestic violence - how do child welfare workers in there countries assess and substantiate the risk level of a 5-year-old girl? Child & Family Social Work, Vol. 20, Issue 4; 424-236
https://doi.org/10.1111/cfs.12092
Skotte, Pernille Stornæss (2016): Colligation in child welfare work: Decision-making in the case on the tipping point. Qualitative Social Work, vol. 17; 115-132.
https://doi.org/10.1177/1473325016654558
Skotte, Pernille Stornæss (2020): On caseworkers writing in child welfare - when less is more. European Journal of Social Work, Vol. 23, Issue 1; 131-143.
https://doi.org/10.1080/13691457.2018.1469474
Solem, Linda, Clive Diaz & Lauren Hill (2019): A study of serious case reviews between 2016 and 2018: What are the key barriers for social workers in identifying and responding to child neglect? Journal of Children's Services, Vol. 15, Issue 1; 1-14.
https://doi.org/10.1108/JCS-04-2019-0024
Spratt, Trevor, John Devaney & John Frederick (2019): Adverse Childhood Experiences: Beyond Signs of Safety; Reimagining the Organisation and Practice of Social Work with Children and Families. British Journal of Social Work, Vol 49, Issue 8; 2042-2058.
https://doi.org/10.1093/bjsw/bcz023
Sørensen, Kresta M. (2016a): Metoder til den børnefaglige undersøgelse i komparativt perspektiv, kappe, Aalborg Universitet.
Sørensen, Kresta M. (2016b): Skemaernes betydning for den børnefaglige undersøgelse. Fontene Forskning, nr. 2. årgang 9; 4-15.
Sørensen, Kresta M. (2016c): Vidensdeling med henblik på faglig udvikling. Uden for Nummer, nr. 33; 35-46.
Sørensen, Kresta M. (2018): A Comparative Study of the Use of Different Risk-Assessment Models in Danish Municipalities. British Journal of Social Work, vol. 48, Issue 1: 195-214.
https://doi.org/10.1093/bjsw/bcx030
Turney, Danielle & Gillian Ruch (2018): What makes it so hard to look and listen? Exploring the use of the Cognitive and Effective Supervisory Approach with children's social managers. Journal of Social Work Practice, Vol. 32, Issue 2; 125-138.
https://doi.org/10.1080/02650533.2018.1439460
Walsh, Julie, Sue White, Kate Morris & Paula Doherty (2018): How do you solve a problem like Maria? Family complexity and institutional complications in UK social work. European Journal of Social Work, Vol. 22, Issue 6; 1050-1061.
https://doi.org/10.1080/13691457.2018.1461068
Warming, Hanne (2011): Børneperspektiver - børn som ligeværdige medspillere i socialt og pædagogisk arbejde. København: Akademisk Forlag
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2022 Forfatterne
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole kræver ikke afgivelse af copyright ved publicering. Dvs. at artikler efter publicering i Arbejdspapirer, kan udgives i andre sammenhænge, efter anmodning til redaktionen.
Det indsendte manus må ikke tidligere være blevet publiceret, og det må heller ikke være sendt parallelt til et andet tidsskrift med henblik på at komme i betragtning til at blive publiceret.
For artikler publiceret i Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole tillades, at læsere kan downloade, kopiere, distribuere, udskrive, søge eller linke til og citere fra til ethvert lovligt formål. Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole tillader ikke, at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller på anden vis anvender dem til kommercielle formål (CC BY-NC).
Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole tillader, at forfatteren kan arkivere publiceret artikel (post-print) på egen institutions forskningsarkiv (Institutional Repository), når forfatteren samtidig linker til artiklen.