Tillid i socialt arbejde
en balance mellem hverdags- og systemperspektiver
DOI:
https://doi.org/10.7146/arbejdspapirerkp.v0i6.123473Nøgleord:
Socialt arbejde, Tillidsarbejde, RelationsarbejdeResumé
Artiklen handler om hvordan socialarbejdere kan nuancere og professionalisere deres tillidsarbejde i mødet med borgere. Feltets aktører forstår typisk tillid i socialt arbejde i et hverdagsperspektiv. Det kan være problematisk, da det indebærer en risiko for at afkoble tillidsarbejde fra det sociale systems kontekst og vilkår.
Artiklen gengiver fund fra en undersøgelse af kommunale børne- og ungesagsforløb, hvor forældres oplevelse og håndtering af tillid i socialt arbejde analyseres, og på den baggrund diskuterer vi socialarbejders tilgang til tillid. Vigtige elementer for socialarbejderen i et udviklende tillidsarbejde er at forstå både borgeres og egne forudsætninger for tillid og at skabe en balance mellem hverdags- og systemperspektiver. Der er fokus på forståelse og handleperspektiver både hos den enkelte socialarbejder og i arbejdspladsens fællesskaber.
Referencer
https://doi.org/10.7146/tfp.v12i22.96799
Andersen, Heine (2002): "Jürgen Habermas" i Andersen & Kaspersen (red.): Klassisk og moderne samfundsteori, København, Hans Reitzels Forlag; 364-381.
Berger, Peter L. & Thomas Luckmann (1999): Den samfundsskabte virkelighed - en videnssociologisk afhandling, Lindhardt og Ringhof, oprindeligt udgivet 1966.
Blom, Björn, Marek Perlinski & Stefan Morén (2009): Organizational structure as barrier or support in the personal social service? Results from from a client survey, Paper presented at Dilemmas for Human Services 2009, the 13th International Research Conference "Breaking Down the Barriers", Staffordshire University, 10.-11. September.
Christensen, Michael (2015): Tillid på trods i socialt arbejde med børn og unge i udsatte positioner - om kommunalt baserede institutionelle barrierer og facilitatorer for tillidens udfoldelse, RUC.
Christensen, Michael og Warming, Hanne (2013): "Tillid i socialt arbejde med unge i udsatte positioner". I Lihme, Benny (red.): Socialt arbejde med udsatte unge. Akademisk Forlag.
Dyring, Jannie (2013): "Det retslige grundlag for socialt arbejde med udsatte unge". I Benny Lihme (red.): Socialt arbejde med udsatte unge, København, Akademisk forlag; 36-77.
Hafstad, Raidun og Øvreeide, Haldor (2015): Utviklingsstøtte. Foreldrefokusert arbeid med barn. Høyskoleforlaget, Oslo
Hergel, Olav (2020): "Kafka på Fanø" i Politiken s. 6-7, 2. maj.
Jacobsen, Claus Haugaard. (2000): "Parallelprocesser i psykoterapi og supervision. Nogle refleksioner over fænomenet og dets psykologiske mekanismer". I Psyke & Logos, vol. 21, (2); 600-630.
Jørgensen, Sabine (2018): "Tillid som samtaleform i socialt arbejde". I Uden for Nummer, nr. 37; 16-29.
Matthiessen, Zeeberg & Haack (2017): Specialisering - et tveægget sværd? En undersøgelse af organisering i børne- og familieafdelinger set fra en sagsbehandler- og en familiesynsvinkel, Metropol.
Mead, George Herbert (2005): Sindet, selvet og samfundet, København, Akademisk Forlag.
Petersen, Stina Krogh (2017): At undersøge og blive undersøgt - et kvalitativt casestudie af hvordan professionel praksis i den børnefaglige undersøgelse udfoldes og opleves i tre kommunale myndighedsafdelinger, Aalborg Universitet.
Skov, Lars Henrik (2011): "Tillid - et spørgsmål om moral?". I Dansk Sociologi nr. 2. 22. årg.; 47-63.
https://doi.org/10.22439/dansoc.v22i2.3560
Skytte, Marianne (2013): "Socialt arbejde" i Guldager & Skytte 8Red.): Socialt arbejde - teorier og perspektiver, København, Akademisk Forlag; 10-49.
Stern, Daniel (2000): Spædbarnets interpersonelle verden, København, Hans Reitzels Forlag
Warming, Hanne og Christensen, Michael (2016): Tillid i socialt og pædagogisk arbejde med børn og unge. Akademisk Forlag.
Warming, Hanne (2019): "Tillid til systemet" i Görlich, Pless, Katznelson & Graversen (red.): Ny udsathed i ungdomslivet, 11 forskere om den stigende mistrivsel blandt unge, København, Hans Reitzels Forlag; 63-77.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole kræver ikke afgivelse af copyright ved publicering. Dvs. at artikler efter publicering i Arbejdspapirer, kan udgives i andre sammenhænge, efter anmodning til redaktionen.
Det indsendte manus må ikke tidligere være blevet publiceret, og det må heller ikke være sendt parallelt til et andet tidsskrift med henblik på at komme i betragtning til at blive publiceret.
For artikler publiceret i Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole tillades, at læsere kan downloade, kopiere, distribuere, udskrive, søge eller linke til og citere fra til ethvert lovligt formål. Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole tillader ikke, at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller på anden vis anvender dem til kommercielle formål (CC BY-NC).
Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole tillader, at forfatteren kan arkivere publiceret artikel (post-print) på egen institutions forskningsarkiv (Institutional Repository), når forfatteren samtidig linker til artiklen.