Lærerstuderendes valg af undervisningsfag med fokus på valg af ”natur/teknologi”, ”biologi”, ”geografi” og ”fysik/kemi”
DOI:
https://doi.org/10.7146/arbejdspapirerkp.v0i3.120982Nøgleord:
Lærerstuderende, Natur/teknik, LæreruddannelsenResumé
Flere unge i Danmark skal vælge en naturfaglig ungdomsuddannelse. Danmark har brug for veluddannede personer med kompetencer inden for de naturvidenskabelige fagområder. Dels er det vigtigt at uddanne borgere, der kan være med til at afgøre fremtidige naturfaglige og teknologiske spørgsmål, dels er det vigtigt at kunne forsyne Danmarks virksomheder med uddannet arbejdskraft. Sidst, men ikke mindst er naturfag et spændende fagligt felt, som giver stor personlig tilfredsstillelse at beskæftige sig medReferencer
Andersen, A.-M. M., Breiting, S., Christensen, C. U., Goldbech, O., Lütken, H., & Nielsen, K. (1994). Nogle Tanker om Natur/teknik-et oplæg til debat. København: Danmarks Lærerhøjskole.
Andersen, A.-M. M., Dragsted, S., Nilsson, D., & Sørensen, H. (1997). Foreløbig rapport fra LUNT-projektet. København: Danmarks Lærerhøjskole.
Andersen, A.-M. M., Dragsted, S., Nilsson, D., & Sørensen, H. (1997). Natur/teknik på vej. København: Danmarks Lærerhøjskole.
Andersen, N. O. (2003). Fremtidens naturfaglige uddannelser : naturfag for alle : vision og oplæg til strategi. København: Undervisningsministeriet.
Arbejdsgruppen til forberedelse af en National Strategi for Natur, T. o. (2008). Et Fælles Løft : Rapport fra arbejdsgruppen til forberedelse af en National Strategi for Natur, Teknik og Sundhed. København: Arbejdsgruppen til forberedelse af en National Strategi for Natur, Teknik og Sundhed.
Broch, T., & Egelund, N. (2001). Elevers interesse for naturfag og teknik -et elevperspektiv på undervisningen. København: Danmarks Pædagogiske Universitet.
Brostrøm, S., & Frøkjær, T. (2015). Science i Dagtilbud. Århus: Dansk Pædagogisk Forum.
Dragsted, S., Horn, F., & Sørensen, H. (2003). Kortlægning af læreres kompetenceudvikling og efteruddannelsesbehov i natur/teknik. København: Danmarks Pædagogiske Universitet.
Duckworth, E. (2008). At få Vidunderlige ideer og andre essays om Undervisning. København: Klim.
Egelund, N., & Hulvei, P. (2002). Folkeskoleelevers holdninger til naturfag og teknik. København: Danmark Pædagogiske Universitet.
Elfstrøm, I., Wehner-Godée, C., Sterner, L., & Nilsson, B. (2012). Børn og Naturvidenskab. København: Akademisk Forlag.
36
Hyllested, T. E. (2007). Når Læreren Tager Skolen ud af Skolen - en analyse af naturskolebesøg og andre ud af skolen aktiviteter med fokus på lærerens formål med at tage ud og deres interaktion med eleverne i forhold til at optimere betingelserne for elevernes læring. København: Danmarks Pædagogiske Universitet.
Håkonsson, E., Ubbesen, I., & Pind, P. (2006). Begynderundervisningens didaktik. København: Alinea.
Krogh, L. B., & Andersen, H. M. (2016). Fagdidaktik i Naturfag. Frederiksberg: Frydenlund.
Nielsen, B. L., & Pontoppidan, B. (2016). Progression og læring-fagteametsarbejde med den røde tråd i naturfagsundervisningen. Århus: VIA-University College.
Pedersen, R., Bødewadt, P., & Vaaben , N. K. (2016). Hvorfor stopper lærerne i folkeskolen? København: University College Capital.
Pedersen, R., Bødewadt, P., & Vaaben, N. k. (in press). Foreløbig titel: Hvorfor vil du være lærer?
Udvalg til forberedelse af en handlingsplan for naturfagene i folkeskolen. (2006). Fremtidens naturfag i folkeskolen. København: Undervisningsministeriet.
Vygotsky, L. S. (1982). Om barnets psykiske udvikling. København: Nyt Nordisk Forlag.
Vygotsky, L. S. (1982). Tænkning og Sprog . København: Hans Reitzel.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole kræver ikke afgivelse af copyright ved publicering. Dvs. at artikler efter publicering i Arbejdspapirer, kan udgives i andre sammenhænge, efter anmodning til redaktionen.
Det indsendte manus må ikke tidligere være blevet publiceret, og det må heller ikke være sendt parallelt til et andet tidsskrift med henblik på at komme i betragtning til at blive publiceret.
For artikler publiceret i Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole tillades, at læsere kan downloade, kopiere, distribuere, udskrive, søge eller linke til og citere fra til ethvert lovligt formål. Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole tillader ikke, at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller på anden vis anvender dem til kommercielle formål (CC BY-NC).
Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole tillader, at forfatteren kan arkivere publiceret artikel (post-print) på egen institutions forskningsarkiv (Institutional Repository), når forfatteren samtidig linker til artiklen.