Fagligt entreprenørskab i erhvervsuddannelserne
En kvalitativ analyse af hvordan undervisning gennem entreprenørskab kan påvirke elevers læring, motivation og lyst til at deltage i uddannelse
DOI:
https://doi.org/10.7146/arbejdspapirerkp.v0i1.120969Nøgleord:
Erhvervsuddannelse, Entreprenørskab, DidaktikResumé
En forskergruppe har fulgt 73 erhvervsskolelærere på efteruddannelse som gennem undervisningseksperimenter har udforsket og udviklet didaktisk praksis rettet mod udvikling af elevernes innovative og entreprenørielle kompetencer.
Ny forskning viser, at elever fra GF1 til svendeprøve - også de elever, der har faglige udfordringer, motiveres og engageres, når der gøres op med den traditionelle undervisningsform og i stedet fokuseres på en mere eksperimenterende og intensiv undervisningsform, hvor det er eleverne, der sætter retning.
Et forskerteam har fulgt læreres undervisningseksperimenter fra både SOSU-, Merkantile- og Tekniske skoler. I gennem interview og observation er der fundet didaktiske greb og forhold i entreprenørskabsundervisning, som gør en forskel for elevernes læring og motivation.
Konklusionen i analysen peger på, at det øger intensiteten og engagementet blandt eleverne, når de får mulighed for arbejde med læring ift. noget, der er personligt meningsfuldt, involverer handling, samarbejde med andre elever, kreativitet og autentiske opgaver, der værdsættes i omverdenen.
Fem fokuspunkter:
1.Det udvider læringsindholdet med eleveksperimenter, hvor eleverne ikke bare lærer mere eller er mere motiverede, men de lærer intensivt gennem udforskning af og afprøvning i praksis
2.Åbenhed om indhold og form i undervisningen giver mere indflydelse og selvbestemmelse til elever. Inddragelse af virksomheder og institutioner som de kan samarbejde med understøtter dette
3. Støtte undervejs ved at forholde sig undrende, undersøgende og som medskaber i processen, giver plads til elevers selvigangsatte aktiviteter og
4. Gruppearbejde, hvor eleverne har fælles ansvar og træffer de vigtigste beslutninger sammen, betyder, at alle trækker på samme hammel – trods individuelle forskelle.
5.Inklusion gennem samarbejde, hvor eleverne oplever anerkendelse og aktiv deltagelse af alle, minimerer sociale og faglige udfordringer.
Resultaterne peger på, at entreprenørskabsundervisning åbner for, at elever får medindflydelse på både indhold, tidsforbrug, slutproduktet og evalueringsform. Det gør eleverne mere engagerede og deltagende i undervisningen. De tager medansvar for deres læring og føler et ejerskab over processen
Referencer
Beck, S., Kaspersen, P. & Paulsen, M. (2014): Klassisk og moderne læringsteori. Hans Reitzel
Beyer, K. (1999). Det er ikke tænkning det hele. I: Hansen, B.G, m.fl.: Voksenliv og læreproces-ser i det moderne samfund. Gyldendal. 1999. Opr. 1997.
Brink Larsen, N., Brodersen, A. & Bjerre, C. (2015). Udsatte unge på erhvervsuddannelserne - imellem inklusion, marginalisering og fragmentering? Institut for Pædagogisk og socialfaglig Ef-ter- og videreuddannelse Professionshøjskolen, Metropol
Brinkmann, (2007). Motivation gennem handling og gøremål - et pragmatisk perspektiv: KvaN 78.
Brown, A. L. (1992). Design Experiments: Theoretical and Methodological Challenges in Creat-ing Complex Interventions in Classroom Settings. The Journal of the Learning Sciences,
https://doi.org/10.1207/s15327809jls0202_2
Cobb, P., Confrey, J., diSessa, A. A., Lehrer, R., & Schauble, L. (2003). Design Experiments in Educational Research. Educational Researcher, 32(1), 9-13.
https://doi.org/10.3102/0013189X032001009
Collins, A. (1992). Toward a Design Science of Education. In E. Scanlon & T. O'Shea (Eds.), New directions in educational technology (pp. 15-22). Berlin: Springer-Verlag.
https://doi.org/10.1007/978-3-642-77750-9_2
Dysthe, O. (2001). Dialog, samspil og læring, pædagogiske linjer. Klim.
Day, B., Larsen, J. og Sørensen D. (2016). Forstudie: Entreprenørskabsundervisning - Sam-menhæng til motivation, læring og lyst til uddannelse.
Duus, Husted, kildedal, Laursen og Tofteng (2012) kap. 10 (Duus) Aktionseksperimentet i Akti-onsforskning - en grundbog Samfundslitteratur
Forskningsprojekt om fastholdelse af erhvervsskoleelever i det danske erhvervsuddannelsessy-stem - kort version 2013. http://psy.au.dk/fileadmin/Psykologi/Forskning/Forskningsprojek-ter/Fastholdelse_af_erhvervsskoleelever/Populaerversion280813finalrev.pdf
Fonden for Entreprenørskab (2011). Impact of entrepreneurship education in Denmark 2010. Odense: Young Enterprise
Fonden for Entreprenørskab (2016). Taksonomi i entreprenørskabsuddannelse - perspektiver på mål, undervisning og evaluering. 2. udgave, tilgået fra: www.ffe-ye.dk/videncenter, d. 09/04/2017
Fonden for Entreprenørskab (2014). Effektmåling af entreprenørskab - undervisning i Danmark. Tilgået fra: http://www.ffe-ye.dk/media/504981/effektmaalingen-2015-til-net.pdf, d. 09/04/2017
Lackéus, Lundqvist & Williams-Middleton (2015).
Geiger, T. (2015). How to create innovative mindsets: Dialog. Nordiskt nätverk för vuxnas lärande (NVL).
Gravemeijer, K., & Coob, P. (2006). Design Research from a learning design perspective. In J. V. D. Akker, K.
107
Gravemeijer, S. McKenney & N. Nieveen (Eds.), Educational Design Research . London & New York: Routledge.
Greve, L. og Kirketerp, A., (2011). Entreprenørskabsundervisning. Aarhus Universitetsforlag
Hermansen, M (2005/2012): Om læring - minimalisme i læringsteori. I: Illeris,K (red)(2012): 49 tekster om læring. Samfundslitteratur.
Hersom, Henrik 2017: Praksislæring i erhvervsuddannelserne i Ind i praksis. Hersom et al. (red. Hersom, Henrik & Koudahl, Peter). Foreløbig titel. In press. Forlaget Praxis.
Hutters, C. og Sørensen, D. (2015) Uddannelseseksperimenter -metode, teori og praksis. En introduktion: Det Erhvervsrettede uddannelseslaboratorium i region Hovedstaden.
Hutters, C & Sørensen, D. (2015) Håndbog til eksperimenthjulet - sådan arbejder du med ud-dannelseseksperimenter i praksis: Det Erhvervsrettede uddannelseslaboratorium i region Ho-vedstaden.
Illeris, K. (2006). Læring. København: Roskilde Universitetsforlag.
Illeris, K. (2013). Læringsmiljø skal skabes - motivation skal findes. I Sørensen, N.U., Hutters, C., Katznelson, N. & Juul, T.M.: Unges motivation og læring. 12 eksperter om motivationskrisen i uddannelsessystemet. København: Hans Reitzels Forlag.
Jank, W. og Meyer, H., (2006). Didaktiske modeller: grundbog i didaktik. Gyldendal
Lave, J. & Wenger, E. (2003). Situeret læring og andre tekster. Hans Reitzels Forlag.
Lucas, B. (2014). Vocational pedagogy - What it is, why it matters and what we can do about it. background Note for UNESCO-UNEVOC e-Forum
Koch, Hans og Sørensen, Dorrit (2010) Fra strategi til praksis - implementering af innovation i erhvervsuddannelserne. NCE, Metropol
Koch, Hans og Sørensen, Dorrit (2017) Koncept for uddannelsesforløb i Faglig Entreprenørskab på diplomniveau - Værdier, principper og forløbsbeskrivelse. NCE, Metropol
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelse (december, 2012). Danmark - Løsningernes Land, Styrket samarbejde og bedre rammer for innovation i virksomhederne. Til-gået fra: http://ufm.dk/publikationer/2012/danmark-losningernes-land, d. 09/04/2017
Moberg, K., (2014). Two Approaches to Entrepreneurship Education: The Different Effects of Education For and Through Entrepreneurship at the Lower Secondary Level. Accepted for pub-lication in The International Journal of Management Education
https://doi.org/10.1016/j.ijme.2014.05.002
Newman (1991) i Rasmussen, A., Moberg, K. & Revsbech, C. (2015). Taksonomi i Entreprenør-skabsuddannelse - perspektiver på mål, undervisning og evaluering. Odense: www.ffe-ye.dk
Nybye, N. & Rasmussen, A. (2013). Progressionsmodel: Entreprenørskabs- og innovationsun-dervisning. Fonden for Entreprenørskab - Young Enterprise. Odense. www.ffe-ye.dk
Pittaway, L. og Edwards, C., (2012). Assessment: examining practice in entrepreneurship edu-cation. Education + Training
https://doi.org/10.1108/00400911211274882
108
Pless, M., Katznelson, N., Hjort-Madsen, P. og Nielsen, A. M. W. (2015). Unges motivation i ud-skolingen. Et bidrag til teori og praksis om unges lyst til læring i og uden for skolen, Ålborg Uni-versitetsforlag
Rasmussen, A., Moberg, K. & Revsbech, C. (2015). Taksonomi i Entreprenørskabsuddannelse - perspektiver på mål, undervisning og evaluering. Odense. www.ffe-ye.dk
Persson Sven (2008) Forskningscirkler- en vejledning. Malmö Stad
Sørensen, N.U., Hutters, C., Katznelson, N. & Juul, T.M. (2013). Unges motivation og læring. 12 eksperter om motivationskrisen i uddannelsessystemet. København: Hans Reitzels Forlag.
TECs hjemmeside, automatik og procesuddannelsen, http://www.tec.dk/erhvervsuddan-nelse/automatik-og-procesuddannelsen/ , tilgået 09/04/2017
Wahlgren, B., Pedersen, S.H., Voigt, J.R. & Gundersen, P. (2009). Motivation og læringsform. En oversigt over eksisterende forskning. København: Nationalt Center for Kompetenceudvikling.
Wenger, E. (2004). Praksis fællesskaber: Hans Reitzels Forlag.
Wenger, E. (1998). Communities of Practice. Learning, Meaning and Identity. Cambridge: Cam-bridge University Press.
https://doi.org/10.1017/CBO9780511803932
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole kræver ikke afgivelse af copyright ved publicering. Dvs. at artikler efter publicering i Arbejdspapirer, kan udgives i andre sammenhænge, efter anmodning til redaktionen.
Det indsendte manus må ikke tidligere være blevet publiceret, og det må heller ikke være sendt parallelt til et andet tidsskrift med henblik på at komme i betragtning til at blive publiceret.
For artikler publiceret i Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole tillades, at læsere kan downloade, kopiere, distribuere, udskrive, søge eller linke til og citere fra til ethvert lovligt formål. Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole tillader ikke, at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller på anden vis anvender dem til kommercielle formål (CC BY-NC).
Arbejdspapirer, Københavns Professionshøjskole tillader, at forfatteren kan arkivere publiceret artikel (post-print) på egen institutions forskningsarkiv (Institutional Repository), når forfatteren samtidig linker til artiklen.