Telemedicin i akut patientbehandling – fra 112 opkald til akutafdeling
DOI:
https://doi.org/10.7146/akut.v1i1.97255Nøgleord:
Telemedicine, teleconsultation, electronic patient care report, geographical information system, prehospital, emergency medical services, emergency departmentResumé
Afhandlingen undersøger ved tre interventionsstudier væsentlige problematikker i forhold til anvendelsen af telemedicinske løsninger med formål at optimere akutte patientforløb fra 112 opkald til modtagelsen af patienten i en akutafdeling. De tre telemedicinske modaliteter der blev anvendt er 1.) telekonsultation mellem ambulance og akutmedicinsk vagtcentral, 2.) transmission af prehospitale patientdata fra ambulancer til akutafdeling og 3.) visning geografisk informations system data for ambulancer i akutafdeling. Patientpopulationen spænder fra de potentielt mindst syge til de sværest syge og tilskadekomne og anvendelsen af telemedicin undersøges både kvantitativt og kvalitativt fra et rent sundhedsfagligt og organisatorisk perspektiv og fra patientperspektiv.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsretten deles mellem forfatter og tidsskrift.