Første nationale uddannelsesdag i akutmedicin: Resultat af gennemgang af kompetencerne fra introduktionsuddannelsen

Forfattere

  • Katrine Dueholm NISSEN Akutafdelingen, Horsens Sygehus
  • Charlotte Dahl Christiansen Akutafdeling, Hjørring Sygehus
  • Louis Harder Akutafdeling, Horsens Sygehus
  • Marie Jessen Fælles Akutafdeling, Aarhus Universitetshospital
  • Julie Mackenhauer Dansk Center for Klinisk Sundhedstjenesteforskning, Aalborg Universitetshospital

DOI:

https://doi.org/10.7146/akut.v2i5.114706

Nøgleord:

uddannelse, introduktionsstilling, akutmedicin, national uddannelsesdag

Resumé

Baggrund
I 2018 blev akutmedicin et selvstændigt speciale (1). Målbeskrivelsen er udarbejdet af sundhedsstyrelsen (SST), Dansk Selskab for Akutmedicin (DASEM) og en række andre specialer. Dernæst er kompetencekortene til de 9 kompetencer udarbejdet af DASEM (2). De uddannelsesansvarlige overlæger har lokalt udarbejdet uddannelsesprogrammer, som definerer hvordan de 9 kompetencer opnås i hver enkelt akutafdeling. Andre specialer har god erfaring med at supplerer med specifikke færdighedskort som fx kan benyttes til at superviser praktiske kliniske procedurer. 

Formål
Yngre Danske Akutmedicinere (YDAM) afviklede i marts 2019 første nationale uddannelsesdag. Formålet med dagen var at erfaringsudveksle på tværs af hospitaler samt samle input til DASEM med henblik på revision af målbeskrivelsen, kompetencekort samt udarbejdelse af nye færdighedskort. 

Metode
Der blev afholdt et endags seminar for alle uddannelseslæger og uddannelsesansvarlige overlæger i akutmedicin. Dagen bestod af gruppearbejde, hvor målbeskrivelsen, kompetencekort og uddannelsesprogrammer blev gennemgået kritisk og der blev opstillet forslag til evt. forbedringstiltag. 

Resultat
Der var 36 deltagere på uddannelsesdagen, heraf 9 overlæger og 27 uddannelseslæger.  Der var bred deltagelse på dagen med uddannelseslæger fra alle regioner men ikke alle 21 akutsygehuse. Alle kom med input til forbedring af målbeskrivelse og kompetencekort. Dette blev samlet i et fælles dokument. Der blev opstillet 14 forslag til nye færdighedskort. 

Konklusion
Uddannelsesdagen klarlagde at der blandt yngre læger og uddannelsesansvarlige overlæger er et ønske om at uddannelsesmaterialet opdateres for at forbedre den akutmedicinske introduktionsuddannelse. For at øge det faglige niveau, ønskede deltagerne bl.a opdatering af kompetencekort samt nye færdighedskort. De akutmedicinske læger som har grundlagt DK-AKUT, er allerede i gang med dette arbejde og man bør i samarbejde med dem opdaterer kompetencekort og færdighedskort efter international standard.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________

Background
In 2018, emergency medicine became an independent specialty. The program for the specialty training in emergency medicine was conducted by the National Board of Health (SST), the Danish Society for Emergency Medicine (DASEM) and a number of other specialties. Subsequently, the skill descriptions for the nine skill sets were prepared by DASEM. The attending physicians responsible for education have locally prepared training programs, which define how the nine skill sets are achieved in each individual emergency department. Other specialties have good experiences in supplementing with specific skill descriptions which, for example, can be used to supervise practical clinical procedures.

Purpose
In March 2019, Younger Danish Emergency Physicians (YDAM) held the first national educational summit. The purpose of the day was to exchange experiences across hospitals and gather input for DASEM with the aim of revising the specialty training program, skill descriptions and preparing new skill descriptions.

Method
A one-day seminar was held for all emergency medicine physicians in training and attending physicians. The day consisted of group work, where the specialty training program, skill descriptions and training programs were critically reviewed and proposals were made for improvement.

Results
Thirty-six emergency medicine physicians participated in the educational summit, of which nine were attending physicians and 27 were physicians in training. There were training physicians representatives from all regions but not all 21 emergency hospitals. All participants had input to improve the specialty program and skill descriptions. All inputs were compiled into one document. Fourteen proposals for new skill descriptions were conducted.

Conclusion
The training day clarified that among participants, that the specialty training program in emergency medicine needs an update to improve especially the first year of training “introduktionsuddannelsen”. To improve the medical qualifications, the participants required, among other things, updates of and new skill descriptions. The emergency medicine physicians who have founded DK-AKUT are already working on this and an update of the skill descriptions according to international standards should take place in collaboration with DK-AKUT.

Forfatterbiografier

Charlotte Dahl Christiansen, Akutafdeling, Hjørring Sygehus

Læge

Louis Harder, Akutafdeling, Horsens Sygehus

Læge

Marie Jessen, Fælles Akutafdeling, Aarhus Universitetshospital

Læge

Julie Mackenhauer, Dansk Center for Klinisk Sundhedstjenesteforskning, Aalborg Universitetshospital

Læge, ph.d.-studerende

Referencer

Sundhedsstyrelsens indstilling af akutmedicin som nyt speciale. https://www.sst.dk/da/nyheder/2017/nyt-laegespeciale-i-akutmedicin Access date 20. april 2019

Dansk selskab for Akutmedicin. https://www.dasem.dk/ Access date 15. maj 2019

Hjemmeside udarbejdet af læger i hoveduddannelse i akutmedicin i et dansk/svensk forløb. Anbefaling der kan anvendes til udvikling af speciallægeuddannelsens introduktionsstillingsforløb. http://dkakut.com/introduktionsuddannelsen-dk-akut/ Access date 20. maj 2019

https://www.sst.dk/da/uddannelse/speciallaeger/maalbeskrivelser/akutmedicin Access date 20. april 2019

Uddannelsesprogram akutmedicin. https://www.videreuddannelsen-nord.dk/siteassets/introduktionsuddannelse/specialer/akutmedicin/uddannelsesprogrammer/program-i-stilling-akutmedicin-auh-02.03.2018.pdf Access date 20. april 2019

Sundhedsstyrelsens vejledning om udarbejdelse og revision af målbeskrivelsen i speciallægeuddannelsen. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=139587 Access date 20. april 2019

Europæisk selskab for akutmedicin. Beskrivelse af Emergency Medicine Core Competence (EMCC) kursus.

Europæisk selskab for akutmedicin. https://eusem.org/about-us Access date 20. maj 2019

Europæisk selskab for akutmedicin. Curriculum of Emergency Medicine. https://eusem.org/images/pdf/European_Core_Curriculum_for_EM_-_Version_1.2_April_2017_final_version.pdf Access date 20. maj 2019

Europæisk selskab for akutmedicin. Beskrivelse af The European Board Examination in Emergency Medicine (EBEEM) https://eusem.org/ebeem/about-the-ebeem Access date 20. maj 2019

Downloads

Publiceret

23-10-2019 — Opdateret d. 17-02-2022

Versioner

Citation/Eksport

NISSEN, K. D., Christiansen, C. D., Harder, L., Jessen, M., & Mackenhauer, J. (2022). Første nationale uddannelsesdag i akutmedicin: Resultat af gennemgang af kompetencerne fra introduktionsuddannelsen. Dansk Tidsskrift for Akutmedicin, 2(5), 79–88. https://doi.org/10.7146/akut.v2i5.114706 (Original work published 23. oktober 2019)

Nummer

Sektion

Original-, udviklings- og kvalitetsartikler