Læreruddannelsens lærebøger - den læringspsykologiske og den undervisningskommunikative position
Abstract
I artiklen analyseres følgende spørgsmål: Hvad skal den kommende lærer lære? Hvilke faglige positioner kan man identificere? Og hvilke lærebøger skal man derfor vælge til læreruddannelsen? Artiklen påviser, at den traditionelle modsætning mellem på den ene side, at undervisning er et unikt forhold mellem lærer og elev, der ikke kan læres, og på den anden side, at undervisning er et input/output-forhold, af hvilket man kan udlede en mekanisk metodelære, er afløst af et forhold mellem et læringspsykologisk og et didaktisk spor. Begge spor understreger, at læreruddannelsen bør baseres på forskningsviden om læring og undervisningskommunikation, men at denne viden ikke udstyrer læreren med handlingsregler, men alene leverer et informeret grundlag for undervisning og dannelsesovervejelser. Konklusionen er, at lærerens dømmekraft ikke svækkes, men styrkes ved at være baseret på den størst mulige evidens.
##submission.downloads##
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Från och med nr 23 (2022) är alla artiklar licensierade under en Creative Commons-licens (CC BY 4.0). Enligt licensgivaren har du följande behörigheter: Du får fritt dela och anpassa innehållet i artikeln, med förbehåll för lämplig kreditering. Läs mer om licensen på Om tidsskriftet. Från och med nr 23 (2022) tillhör upphovsrätten författaren för alla bidrag till tidskriften. Artiklar publicerade före nr 23 (2022) kan på liknande sätt delas fritt och citeras under lämplig kreditering, observera att för dessa delas upphovsrätten mellan författaren och Paideia.