Kvalitet i dagtilbud gennem professionsudvikling
Sammendrag
Denne artikel handler om resultaterne af et toårigt praksisbaseret professionelt kompetenceudviklingsforløb med fokus på at øge kvaliteten i dagtilbud. Forløbet Pædagogisk Kvalitet i Dagplejen (PKD) er baseret på en Vygotsky-inspireret tilgang (Abecedarian) til at styrke kvaliteten i barn-voksen-interaktioner og læringsmiljøer. Analysen af forløbet peger på, at organisering, facilitering af refleksionskulturer og fastholdelse af engagement har afgørende betydning for professionel udvikling af kvalitet i det pædagogiske arbejde. Fokus er således på en samlet organisatorisk forandringsproces for at styrke små børns trivsel og udvikling. Artiklens resultater er relevante at tænke med i nye initiativer til professions- og kvalitetsudvikling i dagtilbud, som efterspørges såvel
politisk som i praksis.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2023 Forfatter og tidsskrift
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler lisensiert med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). Ifølge lisensgiveren har du følgende tillatelser: Du kan fritt dele og tilpasse artikkelens innhold under vilkår av passende kreditering. Les mere om lisensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfaller opphavsretten forfatteren for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler utkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende fritt deles og siteres under passende kreditering, vær oppmerksom på at ved disse er opphavsretten delt mellom forfatter og Paideia.