Udvikling af kvalitet i daginstitutioner gennem faglig ledelse
Sammendrag
Denne artikel bygger på erfaringer og forskning fra en dagtilbudsledelsesuddannelse, der fra 2021 til 2023 er gennemført i to af Københavns Kommunes fem lokalområder. Uddannelsen involverer 19 klyngeledere og 101 pædagogiske ledere, og den er struktureret som et praksisnært samt data- og forskningsinformeret forløb. Udover de 120 ledere involverer uddannelsens aktiviteter dagtilbuddets medarbejdere, områdets ledere samt direktion og konsulenter på forvaltningsniveau. Målet er, at der gennem uddannelsen arbejdes med at skabe en kultur for samarbejde og sammenhængende procedurer for arbejdet med kvalitet i hele det kommunale dagtilbudssystem. Artiklen indledes med en perspektivering til dagtilbudsreformen og arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan samt til forskning om faglig ledelse og kvalitetsudvikling på uddannelsesområdet. Dernæst præsenteres uddannelsens centrale elementer og tilgange samt foreløbige resultater fra forskningdelen. Disse resultater indikerer, at der er et potentiale i at arbejde med ledelseshandlinger, der understøtter et systematisk arbejde med kvalitet, og som tager afsæt i en evaluerings- og forbedringskultur og indtænker faglige ledelse af de pædagogiske medarbejderes læring og udvikling. Erfaringer og resultater fra forløbet viser, at denne kultur må støttes og faciliteres ikke blot af dagtilbuddets ledelse, men også af de andre ledelsesled i det kommunale dagtilbudssystem. Gennem samarbejde og sammenhængende procedurer for arbejdet med kvalitet, der involverer løbende at fastlægge mål og indsamle feedback gennem data på de samme målområder, er det muligt at skabe mærkbare forbedringer for børnene.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2023 Forfatter og tidsskrift

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler lisensiert med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). Ifølge lisensgiveren har du følgende tillatelser: Du kan fritt dele og tilpasse artikkelens innhold under vilkår av passende kreditering. Les mere om lisensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfaller opphavsretten forfatteren for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler utkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende fritt deles og siteres under passende kreditering, vær oppmerksom på at ved disse er opphavsretten delt mellom forfatter og Paideia.