Samarbejde som indsats i udvikling af inkluderende læringsmiljøer

Forfattere

  • Janne Hedegaard Hansen

Sammendrag

Artiklen omhandler forståelser af inkluderende læringsmiljøer og har til formål at bidrage med indsigter i, hvad der kendetegner inkluderende læringsmiljøer, og hvilke faglige og pædagogiske/didaktiske betingelser som skal være til stede, for at der er tale om et inkluderende læringsmiljø. Artiklen peger på, at samarbejde som indsats ifølge forskning kan understøtte udvikling af mere inkluderende læringsmiljøer, men at det samtidig udfordrer faglige forståelser, kulturer og traditioner tillige med måder at organisere skoler, undervisning og samarbejde på. Det kalder både på ledelse af samarbejde og på behov for (mere) forskningsbaseret viden om, hvilke pædagogiske og didaktiske organiseringer der bedst muligt tilgodeser forskellige elevers forskellige behov.

Nedlastinger

Publisert

2022-11-01

Hvordan referere

Hansen, J. H. (2022). Samarbejde som indsats i udvikling af inkluderende læringsmiljøer. Paideia, (24), 7–17. Hentet fra https://tidsskrift.dk/Paideia/article/view/138126