Inklusion i Danmark - hvilke konsekvenser har begrebsdefinitioner for den pædagogiske praksis?
Sammendrag
Siden 1960’erne er der i det danske uddannelsessystem, især i relation til folkeskolen, blevet arbejdet systematisk på, at stadig flere elever skalhave deres undervisningstilbud i den almene skole og ikke i særskilte institutioner. Parallelt med den historiske udvikling har man også set en kamp om, hvordan begreberne skal defineres. Hedder det ”rummelighed”, ”integration” eller ”inklusion”, og hvad forstår vi ved begreberne? Artiklen giver et overblik over den danske folkeskoles inklusionshistorie og anskueliggør, hvilke konsekvenser forskellige begrebsdefinitioner har for den pædagogiske praksis.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2022 Ole Hansen, Lars Qvortrup og Paideia
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler lisensiert med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). Ifølge lisensgiveren har du følgende tillatelser: Du kan fritt dele og tilpasse artikkelens innhold under vilkår av passende kreditering. Les mere om lisensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfaller opphavsretten forfatteren for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler utkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende fritt deles og siteres under passende kreditering, vær oppmerksom på at ved disse er opphavsretten delt mellom forfatter og Paideia.