Professionens selvforståelse: Fra fri leg til organiseret læring
Sammendrag
Pædagogprofessionens selvforståelse er en mangesidet størrelse, der kan være svær at beskrive. I denne artikel gør forfatteren et forsøg. Med udgangspunkt i ny forskning i vuggestuen reflekterer han over den afsmitning, som de seneste 100 års pædagogiske idéhistorie har haft på professionens nutidige selvforståelse: et spørgsmål om at forvalte børns liv didaktisk, eller at lade dem forvalte det selv.
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler lisensiert med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). Ifølge lisensgiveren har du følgende tillatelser: Du kan fritt dele og tilpasse artikkelens innhold under vilkår av passende kreditering. Les mere om lisensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfaller opphavsretten forfatteren for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler utkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende fritt deles og siteres under passende kreditering, vær oppmerksom på at ved disse er opphavsretten delt mellom forfatter og Paideia.