Fokus på nye former for kvalitet på daginstitutionsområdet
Emneord (Nøkkelord):
kvalitet i dagtilbudSammendrag
OECD konkluderer i rapporten Starting Strong, at det kan betale sig at investere massivt i daginstitutioner. Jo tidligere man sætter ind med kvalitetsindsatser, jo højere er afkastet i form af human kapital. Men begrebet ”kvalitetsdagtilbud” er diffust, og debatten om kvalitet baseres oftere på vanetænkning og ”tro” end på viden og vision. Tiden er inde til at skifte vanetænkningen ud med en diskussion om nye former for kvalitet baseret på en vision om, hvad dagtilbud
skal kunne i et videns- og velfærdssamfund som det danske. De overordnede spørgsmål, der må diskuteres, er i den sammenhæng samfundets muligheder for at styrke og skabe fornyelse af kvalitet i dagtilbud gennem uddannelses- og kompetenceudviklingsprocesser set i lyset af de nye udfordringer, de professionelle står over for. Artiklen gør det muligt for kommuner, politikere og praktikere at indkredse forhold, som er centrale og nødvendige at tænke med ind i en ny bestemmelse af kvalitet i dagtilbud. Kvalitet må således fremover måles på, om dagtilbud bliver et sted, hvor uddannelses- og dannelsesprocesser reelt finder sted for alle børn i velfærdssamfundet.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler lisensiert med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). Ifølge lisensgiveren har du følgende tillatelser: Du kan fritt dele og tilpasse artikkelens innhold under vilkår av passende kreditering. Les mere om lisensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfaller opphavsretten forfatteren for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler utkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende fritt deles og siteres under passende kreditering, vær oppmerksom på at ved disse er opphavsretten delt mellom forfatter og Paideia.