Inklusionsforudsætninger i folkeskolen
– hvem tager sig af de tværgående emner?
Emneord (Nøkkelord):
Inklusion, Folkeskolen, InklusionsmålSammendrag
Der er klare udmeldinger om, at folkeskolen skal inkludere størstedelen af eleverne på hver årgang. De udmeldte inklusionsmål skal rulle udviklingen tilbage til tiden, før segregeringen tog fart. Det er en skal-opgave – og som sådan ikke til diskussion – men man kan overveje, hvorledes, om overhovedet, folkeskolen kan løse den. Spørgsmålet er, om der er tilstrækkelige forudsætninger i folkeskolen for at inkludere elever i det omfang, der er lagt op til? I denne artikel præsenteres undersøgelsesresultater, som tyder på, at det næppe er tilfældet. Disse resultater vedrører især læringsvilkårene for den relativt store elevgruppe, som ikke har alderssvarende forudsætninger for at deltage i den mundtlige og skriftlige kommunikation i skolens læringsmiljø.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler lisensiert med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). Ifølge lisensgiveren har du følgende tillatelser: Du kan fritt dele og tilpasse artikkelens innhold under vilkår av passende kreditering. Les mere om lisensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfaller opphavsretten forfatteren for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler utkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende fritt deles og siteres under passende kreditering, vær oppmerksom på at ved disse er opphavsretten delt mellom forfatter og Paideia.