En ud af fem – kan det være rigtigt?
Emneord (Nøkkelord):
Folkeskolen, Elevudfordringer i skolenSammendrag
Der er efterhånden talrige undersøgelser, som viser, at omkring 20 % af alle elever møder store udfordringer i folkeskolen. Der iværksættes en række tiltag for at råde bod på udfordringerne, men til trods for dette trives de udfordrede elever dårligere end deres kammerater, og de har væsentlig lavere motivation, ligesom de opnår dårligere skolefaglige resultater. Også når det gælder ungdomsuddannelserne, er der ca. 20 %, som ikke finder vejen gennem systemet. Det må dermed erkendes, at uddannelsessystemet ikke er godt nok til at nå en ud af fem elever, og historien viser, at det i høj grad er arbejdsmarkedets stigende krav, der gør det svært. Det er dog også en manglende erkendelse fra folkeskolens side af, at elever er forskellige, at folkeskolen er blevet meget akademisk, og at de praktiske fag har en meget svag prioritering. Er nogen parat til at tage det op?
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler lisensiert med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). Ifølge lisensgiveren har du følgende tillatelser: Du kan fritt dele og tilpasse artikkelens innhold under vilkår av passende kreditering. Les mere om lisensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfaller opphavsretten forfatteren for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler utkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende fritt deles og siteres under passende kreditering, vær oppmerksom på at ved disse er opphavsretten delt mellom forfatter og Paideia.