Mindfulness i skolen – en gavnlig øvelse?
Nøgleord:
Mindfulness, Skolen, FolkeskolenResumé
Meditative øvelser er et populært fænomen – også i folkeskolen. En række lærere taler varmt for, at eleverne skal lære at praktisere mindfulness, og empiriske studier peger på mange positive konsekvenser ved en sådan praksis. Men hvad kunne ud fra en psykosociologisk vinkel tænkes at være årsagen til fænomenets popularitet? Har mindfulness et frigørende potentiale for eleverne, eller må vi nærmere forstå denne praksis som en subtil styringsteknologi? Og er mindfulness foreneligt med folkeskolens værdier om høj faglighed, åndsfrihed og fællesskab? Det er disse spørgsmål, der diskuteres i nærværende artikel.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler licenseret med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). I følge licensgiveren har du følgende tilladelser: Du må frit dele og tilpasse artiklens indhold, under vilkår af passende kreditering. Læs mere om licensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfalder ophavsretten forfatteren, for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler udkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende frit deles og citeres under passende kreditering, vær opmærksom på at ved disse er ophavsretten delt mellem forfatter og Paideia.