Kvalitet i dagtilbud gennem professionsudvikling
Resumé
Denne artikel handler om resultaterne af et toårigt praksisbaseret professionelt kompetenceudviklingsforløb med fokus på at øge kvaliteten i dagtilbud. Forløbet Pædagogisk Kvalitet i Dagplejen (PKD) er baseret på en Vygotsky-inspireret tilgang (Abecedarian) til at styrke kvaliteten i barn-voksen-interaktioner og læringsmiljøer. Analysen af forløbet peger på, at organisering, facilitering af refleksionskulturer og fastholdelse af engagement har afgørende betydning for professionel udvikling af kvalitet i det pædagogiske arbejde. Fokus er således på en samlet organisatorisk forandringsproces for at styrke små børns trivsel og udvikling. Artiklens resultater er relevante at tænke med i nye initiativer til professions- og kvalitetsudvikling i dagtilbud, som efterspørges såvel
politisk som i praksis.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2023 Forfatter og tidsskrift
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse (by).
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler licenseret med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). I følge licensgiveren har du følgende tilladelser: Du må frit dele og tilpasse artiklens indhold, under vilkår af passende kreditering. Læs mere om licensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfalder ophavsretten forfatteren, for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler udkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende frit deles og citeres under passende kreditering, vær opmærksom på at ved disse er ophavsretten delt mellem forfatter og Paideia.