Kvalitet i dagtilbud gennem professionsudvikling

Forfattere

  • Bente Jensen
  • Roddy Walker

Resumé

Denne artikel handler om resultaterne af et toårigt praksisbaseret professionelt kompetenceudviklingsforløb med fokus på at øge kvaliteten i dagtilbud. Forløbet Pædagogisk Kvalitet i Dagplejen (PKD) er baseret på en Vygotsky-inspireret tilgang (Abecedarian) til at styrke kvaliteten i barn-voksen-interaktioner og læringsmiljøer. Analysen af forløbet peger på, at organisering, facilitering af refleksionskulturer og fastholdelse af engagement har afgørende betydning for professionel udvikling af kvalitet i det pædagogiske arbejde. Fokus er således på en samlet organisatorisk forandringsproces for at styrke små børns trivsel og udvikling. Artiklens resultater er relevante at tænke med i nye initiativer til professions- og kvalitetsudvikling i dagtilbud, som efterspørges såvel
politisk som i praksis.

Downloads

Publiceret

2024-03-13

Citation/Eksport

Jensen, B., & Walker, R. (2024). Kvalitet i dagtilbud gennem professionsudvikling. Paideia, (26), 32–45. Hentet fra https://tidsskrift.dk/Paideia/article/view/143943